SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MPOW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Regina Korzeniowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością  intelektualną.

Treści obejmują tematykę związaną z podstawami prawnymi pracy opiekuńczo-wychowawczej dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną oraz charakterystykę  sposobów organizacji zajęć. Główny nacisk położony jest na poznawanie sposobów (form, metod, zasad) pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną.

Zakres tematyczny

Indywidualizacja w pracy wychowawczo-opiekuńczej. Model pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Praca opiekuńczo-wychowawcza w oparciu o profilaktykę pozytywną. Metody pracy opiekuńczo-wychowawczej. Trudności wychowawcze w pracy. Organizacja zajęć opiekuńczo-wychowawczych  dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną.

Metody kształcenia

Praca w grupach, dyskusja problemowa, burza mózgów, zajęcia warsztatowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział na zajęciach, przygotowanie projektu i konspektu oraz przeprowadzenie przykładowych zajęć. Ocena całościowa: średnia

Literatura podstawowa

  1. Problemy wychowawcze w pracy z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie. Teoria i praktyczne zastosowania dla szkół ogólnodostępnych i specjalnych, Gdańsk 2017, Wydawnictwo Harmonia.
  2. Ploch L.,  Jak organizować czas wolny dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo, Warszawa 1992,  WSiP.
  3. Pilecka W. (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie, Kielce 2005.

Literatura uzupełniająca

  1. Plichta P., Socjalizacja i wychowanie dzieci i młodziezy z niepełnosprawnoscią intelektualną w erze cyfrowej, Kraków 2017. 
  2. Sterter Ż., Dorastanie osób z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2009.
  3. Zawiślak A., Jakość życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2011. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 19:32)