SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-MOWN |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest specjalistyczne przygotowanie studentów do pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Student powinien być przygotowany do prawidłowego organizowania oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych z wykorzystaniem form i metod pracy odpowiednich dla specyfiki funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną, przy poszanowaniu ich godności oraz autonomii.
Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, w tym oligofrenopedagogiki, pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, psychologii rozwojowej i społecznej oraz andragogiki.
Konwersatorium:
1) Przedmiot i podstawowe zadania metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej ze szczególnym uwzględnieniem dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. 2) Problemy pełnoletnich osób z niepełnosprawnością intelektualną w odgrywaniu ról społecznych osoby dorosłej. 3) Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach wsparcia dziennego: środowiskowe domy samopomocy, warsztaty terapii zajęciowej, zakłady aktywizacji zawodowej, świetlice środowiskowe, domy dziennego wsparcia. 4) Praca opiekuńczo-wychowawcza w ośrodkach opieki całodobowej: dom pomocy społecznej, mieszkanie chronione, miejsca całodobowego pobytu w środowiskowym domu samopomocy. 5) Rola placówek opiekuńczo-wychowawczych w realizacji dorosłości i autonomii osób z niepełnosprawnością intelektualną. 6) Socjalizacja w środowisku placówki a rozwój tożsamości podopiecznych. 7) Etyczne aspekty instytucjonalnej działalności opiekuńczo-wychowawczej. 8) Współpraca z rodzinami i opiekunami wychowanków placówek specjalnych. 9) Kompetencje merytoryczne i osobowościowe wychowawcy i opiekuna. 10) Opracowanie i przedstawienie projektu zajęć opiekuńczowychowawczych dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Konwersatorium:
Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych, opracowanie projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena z konwersatorium:
Średnia ocen z: 1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu; 2) Kolokwium z treści konwersatorium. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).
Ocena z przedmiotu:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie konwersatorium. Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 18:40)