SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy z dziećmi przewlekle, terminalnie chorymi oraz z niepełnosprawnością ruchową w wieku przedszkolnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy z dziećmi przewlekle, terminalnie chorymi oraz z niepełnosprawnością ruchową w wieku przedszkolnym
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MPPP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze wspólnymi i swoistymi właściwościami rozwojowymi dzieci z chorobą przewlekłą, terminalną oraz z niepełnosprawnością ruchową w porównaniu z pełnosprawnymi oraz zasadami  organizacji edukacji zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Wyposażenie studentów w umiejętności umożliwiające realizację funkcji opiekuńczej, wychowawczej, terapeutycznej, społecznej w przedszkolu wobec dzieci z chorobą przewlekłą oraz z niepełnosprawnością ruchową. Uwrażliwienie studentów na potrzeby dzieci z chorobą przewlekłą, terminalną oraz z niepełnosprawnością ruchową w wieku przedszkolnym oraz możliwości ich zaspokajania we współpracy z rodzicami.

Wymagania wstępne

Znajomość charakterystyki osób z chorobą przewlekłą, terminalną oraz z niepełnosprawnością ruchową, możliwości wspomagania rozwoju osób z chorobą przewlekłą, terminalną oraz z niepełnosprawnością ruchową

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny

1) Funkcje instytucji przedszkolnej wobec dzieci z chorobą przewlekłą, z niepełnosprawnością ruchową oraz ich rodziców 2) Formy edukacji przedszkolnej: oddziały specjalne w przedszkolach ogólnodostępnych, odziały integracyjne w przedszkolach ogólnodostępnych, przedszkola specjalne. 3) Wspólne i swoiste właściwości rozwojowe dzieci z chorobą przewlekłą, terminalną oraz z niepełnosprawnością ruchową w porównaniu z pełnosprawnymi. 4) Zasady, metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu. 4) IPET dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową oraz sprzężoną jako wyznacznik pracy edukacyjno-rewalidacyjnej. 5) Rozwijanie u dzieci z chorobą przewlekłą, terminalną, niepełnosprawnością ruchową oraz sprzężoną gotowości do nauki w szkole zgodnie z zasadą indywidualizacji oddziaływań. 6) Zabawa i jej znaczenie dla rozwoju dzieci z chorobą przewlekłą, terminalną oraz niepełnosprawnością ruchową. 7) Rozwijanie kompetencji społecznych u dzieci. 8) Rewalidacja indywidualna dzieci z niepełnosprawnością ruchową oraz sprzężoną w przedszkolu. 9) Współpraca z rodzicami dzieci z chorobą przewlekła, terminalną oraz niepełnosprawnością  ruchową. 10) Środki dydaktyczne w pracy z dziećmi z chorobą przewlekłą, terminalną oraz niepełnosprawnością ruchową. 

Metody kształcenia

Praca z tekstem, pokaz, ćwiczenia praktyczne, praca w grupach - uczenie się we współpracy. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%).Konspekty zajęć na ocenę. Realizacja zajęć próbnych w przedszkolu na ocenę. 

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. 

Literatura podstawowa

 

  1. Franczyk A., Krajewska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Kraków 2017.
  2. Dziecko chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, red. A. Stawarski, B. Winczura, B. Cytowska, Kraków 2013.
  3. Klim-Klimaszewska, Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2010.
  4. Pilecka W., Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków 2002.
  5. Sześciolatki w szkole. Rozwój i wspomaganie rozwoju, red. A.I. Brzezińska, J. Matejczuk, P. Janowski, M. Rękosiewicz, Poznań 2014.

Literatura uzupełniająca

  1. Borkowska M., Dziecko z niepełnosprawnością ruchową: jak wspomagać rozwój psychoruchowy, Warszawa 2012.
  2. Dziecko przewlekle chore - problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne. Heurystyczny wymiar ludzkiej egzystencji, red. B. Antoszewska, Toruń 2011.
  3. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Kraków 2013.
  4. Jak rozmawiać z uczniami o końcu życia i wolontariacie hospicyjnym, red. J. Binnebesel, A. Janowicz, P. Krakowiak, Gdańsk 2009.
  5. Maciarz A., Dziecko długotrwale chore, Zielona Góra 1996. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 18:35)