SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komunikacja alterantywna i wspomagająca w edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komunikacja alterantywna i wspomagająca w edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MESA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Natalia Gumińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z podstawami wiedzy komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC) u osób ze spektrum autyzmu. Uwrażliwienie na znaczenie AAC dla inkluzji społecznej osób z ASD. Wyposażenie w podstawowe umiejętności potrzebne do wdrożenia AAC  u osób ze spektrum autyzmu.

Wymagania wstępne

Wstępna wiedza na temat zaburzeń mowy i komunikacji alternatywnej i wspomagającej.

Zakres tematyczny

 

1) Specyfika mowy i komunikacji osób z ASD. 2) Rozwój mowy funkcjonalnej u osób z ASD przy wsparciu komunikacji alternatywnej i wspomagającej 3)  Strategie uczenia osób z ASD  przy wsparciu komunikacji alternatywnej i wspomagającej 4) Indywidualne książki do komunikacji z osobami z ASD - sposoby tworzenia i wprowadzania 5) Wykonywanie prostych pomocy rozwojowych i komunikacyjnych, słownika osobistego dla osób ze spektrum autyzmu.

Metody kształcenia

 

Pokaz z instruktażem, film dydaktyczny, dyskusja, samodzielne tworzenie pomocy AAC.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

Ocena z ćwiczeń – praca kontrolna / projekt.

 

Literatura podstawowa

  1. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, red. J. J. Błeszyński, Kraków 2017.
  2. Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające metody porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem, red. B. B. Kaczmarek, R. Wojciechowska, Kraków 2015.
  3. Aspi - racje. Naukowy obraz osób z zespołem Aspergera w aspekcie kulturowym, terapeutycznym i komunikacyjnym, red. A. Kominek, Kielce 2016. 
  4. Komunikacja, mowa, język w diagnozie i terapii zaburzeń rozwoju u dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, red. E.M. Minczakiewicz, Kraków 2001.
  5. Warrick A., Porozumiewanie się bez słów: komunikacja wspomagająca i alternatywna na świecie, Warszawa 1999.

Literatura uzupełniająca

  1. Autica: materiały na temat autyzmu”, nr 2/2006, Metoda Ułatwionej Komunikacji. 
  2. McClannahan l. E., Krantz P, J., Uczenie dzieci z autyzmem prowadzenia konwersacji. Metoda skryptów i ich wycofywania, Gdańsk 2016.
  3. Moran P., Efektywna komunikacja z osobami ze spektrum autyzmu, Gdańsk 2017.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Natalia Gumińska (ostatnia modyfikacja: 24-04-2021 13:24)