SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Matematyka |
Kod przedmiotu | 01.3-WZS-ŻCZP-mat-S21 |
Wydział | Filia Uniwersytetu Zielonogórskiego w Sulechowie |
Kierunek | Żywienie człowieka i dietoterapia. |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i metodami algebry liniowej, geometrii analitycznej, analizy matematycznej I oraz wyposażenie studentów w podstawowe narzędzia matematyczne niezbędne do formułowania i rozwiązywania typowych, prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów.
Znajomość matematyki na poziomie szkoły ponadpodstawowej z zakresu rachunku zbiorów, elementów geometrii analitycznej na płaszczyźnie, własności funkcji jednej zmiennej, funkcji elementarnych, rozwiązywania równań i nierówności z jedną niewiadomą.
WYKŁAD
ĆWICZENIA
Tematyka ćwiczeń będzie skorelowana z tematyką kolejnych wykładów. Na ćwiczeniach studenci będą mieli możliwość przyswoić definicje i metody przedstawione na wykładach, nabyć umiejętności rachunkowe, rozwiązywania problemów, argumentowania swoich racji przy omawianiu zagadnień matematycznych występujących w zagadnieniach fizycznych, chemicznych, ekonomicznych i innych zagadnieniach pojawiających się w praktyce inżyniera.
Dodatkowo studenci będą otrzymywali zestawy zadań do samodzielnego rozwiązania w domu (prace kontrolne), które będą oceniane i omawiane na ćwiczeniach, konsultacjach lub na portalu internetowym (Classroomie – konsultacje, test z wykładów). Od pierwszych zajęć u studentów będzie rozwijana potrzeba i umiejętność posługiwania się bezpłatnymi narzędziami takimi jak WolframAlpha www.wolframalpha.com oraz aplikacjami matematycznymi GeoGebra https://www.geogebra.org/.
Tematyka ćwiczeń będzie dotyczyła:
1. Elementy logiki i teorii mnogości.
2. Wielomiany. Pierwiastki wielomianów.
3. Działania na macierzach. Wyznacznik. Metody wyznaczania macierzy odwrotnej.
4. Metody rozwiązywania układów równań liniowych. Wzory Cramera. Metoda Gaussa.
5. Iloczyny: skalarny, wektorowy, mieszany i ich zastosowania. Wzajemne położenia punktów, prostych i płaszczyzn w przestrzeni.
6. Kolokwium.
7. Ciągi liczbowe. Ciągi zbieżne. Ciągi monotoniczne.
8. Szeregi liczbowe. Kryteria zbieżności szeregów.
9. Granice i ciągłość funkcji. Punkty nieciągłości funkcji.
10. Pochodna funkcji. Reguła de l’Hospitala.
11. Badanie funkcji. Monotoniczność i ekstrema funkcji. Asymptoty. Badanie przebiegu zmienności funkcji. Szkicowanie wykresu.
12. Całka nieoznaczona. Podstawowe metody całkowania.
13. Całka oznaczona i jej zastosowanie.
14. Całki niewłaściwe I i II rodzaju.
15. Kolokwium.
Wykład: problemowy, konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną
Ćwiczenia audytoryjne: praca w grupach, dyskusja.
Wykład: Treści prezentowane na wykładzie są przekazywane w formie prezentacji multimedialnej w połączeniu z klasycznym wykładem tablicowym wzbogaconymi o pokazy odnoszące się do prezentowanych zagadnień. Studenci otrzymują wyprzedzająco materiały ułatwiające śledzenie treści wykładów.
Ćwiczenia audytoryjne: Podczas zajęć audytoryjnych studenci na tablicy rozwiązują zadane wcześniej problemy. Prowadzący na bieżąco dokonuje stosowanych wyjaśnień i moderuje dyskusję z grupą nad danym problemem.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Egzamin
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest pozytywna ocena zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. Nieuzyskanie zaliczenia na ocenę pozytywną nie jest usprawiedliwieniem nieobecności na egzaminie.
Ćwiczenia audytoryjne
Na ćwiczeniach audytoryjnych studenci rozwiązują, zadania i problemy wykorzystując definicje, twierdzenia oraz pozostałą wiedzę uzyskaną na wykładzie. Studenci na ćwiczeniach dyskutują i rozważają różne sposoby rozwiązania postawionych problemów.
Obecność na ćwiczeniach audytoryjnych jest obowiązkowa. Podstawowym terminem uzyskania zaliczenia jest koniec zajęć w danym semestrze. Ocena podstawowego terminu zaliczenia jest wystawiana na podstawie osiągnięć studenta w trakcie ćwiczeń audytoryjnych. Student ma prawo do dwukrotnego przystąpienia do zaliczenia poprawkowego w terminach wyznaczonych przez prowadzącego ćwiczenia audytoryjne. Nieusprawiedliwiona nieobecność na zaliczeniu poprawkowym w danym terminie powoduje utratę tego terminu. Szczegółowe warunki zaliczenia podaje prowadzący ćwiczenia audytoryjne na pierwszych zajęciach.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch kolokwiów z zadaniami o zróżnicowanym stopniu trudności, pozwalającymi na sprawdzenie, czy student osiągnął efekty kształcenia w stopniu minimalnym oraz aktywności na ćwiczeniach.
Warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie ustalonej (dla danego kolokwium) minimalnej liczby punktów (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie oceny pozytywnej z testu pisemnego (ilustracja wykładu przykładami).
Warunkiem zaliczenia egzaminu w formie testu pisemnego jest uzyskanie ustalonej dla danego testu minimalnej liczby punktów (50%).
Ocena końcowa przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i oceny z egzaminu. Ocena końcowa jest obniżana o pół stopnia, gdy egzamin zostanie zdany w drugim lub trzecim terminie (ocena 3,0 nie jest obniżana). Pozytywna ocena końcowa jest wystawiana, tylko jeżeli student uzyskał pozytywną ocenę zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych i pozytywną ocenę z egzaminu.
1. Gewert M.: Skoczylas Z.: Analiza matematyczna 1 i 2, Ofic. Wyd., GiS,
2. Jurlewicz J.: Z. Skoczylas Z. Algebra liniowa 1 i 2, Ofic. Wyd., GiS,
3. Kajetanowicz P., Wierzejewski J.: Algebra z geometrią analityczną, PWN,
4. Leitner R.: Zarys matematyki wyższej dla studentów. WNT,
5. McQuarrie D.: Matematyka dla przyrodników i inżynierów. PWN,
6. Krysicki W., Włodarski L.: Analiza matematyczna w zadaniach. PWN.
1. Białynicki-Birula A.: Algebra liniowa z geometrią, PWN, Biblioteka Matematyczna t.48,
2. Fichtenholz G.M.: Rachunek różniczkowy i całkowy, tom I, II i III. PWN,
3. Gancarzewicz J.: Algebra liniowa z elementami geometrii, Wydawnictwo Naukowe UJ,
4. Klukowski J., Nabiałek I.: Algebra dla studentów, WNT,
5. Rudnicki W.: Wykłady z analizy matematycznej: PWN.
Zmodyfikowane przez dr Krystyna Białek (ostatnia modyfikacja: 23-04-2021 18:30)