SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do studiowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do studiowania
Kod przedmiotu 01.3-WZS-ŻCZP-wds-S21
Wydział Filia Uniwersytetu Zielonogórskiego w Sulechowie
Kierunek Żywienie człowieka i dietoterapia.
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Justyna Korycka - Korwek
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat funkcjonowania uczelni i praw studentów oraz pomoc studentom w przystosowaniu ich do trybu nauczania na studiach wyższych oraz motywacja do ich ukończenia z jak najlepszym wynikiem.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza o studiach i studiowaniu.

Zakres tematyczny

1.System szkolnictwa wyższego w Polsce. Ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego. Europejski System Transferu
i Akumulacji Punktów (ECTS).

2.Misja i strategia rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego. Podstawowe akty prawne. Regulamin studiów
i Regulamin studiów. Organy uczelni. Struktura organizacyjna. Dokumentacja studenta. Etyka środowiska akademickiego.

3.Potencjalne miejsca pracy po ukończeniu kierunku Żywienie Człowieka i Dietoterapia. Specyfika studiowania na kierunku.

4.Efekty kształcenia dla kierunku. Program kształcenia. Program studiów. Rodzaje zajęć dydaktycznych. Możliwości wyboru przedmiotów i bloków przedmiotów.

5.Wiedza naukowa a wiedza potoczna. Źródła wiedzy. Aktywne słuchanie. Zasady efektywnego notowania. Korzystanie ze źródeł pisanych. Techniki poprawiające koncentrację. Podstawowe metody zapamiętywania. Krytyczne myślenie.

6. Korzystanie z biblioteki. 

7. Efektywne zarządzanie własnym czasem. Planowanie. Higiena życia a nauka. Miejsce do nauki. Odżywianie.
Sen i wypoczynek. Aktywność ruchowa. Rola sportu akademickiego.

8. Elementy coachingu jako sposób motywacji studentów do osiągania najlepszych wyników, regularnego uczęszczania na zajęcia oraz angażowania się w działalność uczelni.

9. Wykonywanie prac pisemnych. Przygotowanie plakatu (posteru). Przygotowanie prezentacji. Publiczna prezentacja własnej pracy. Udział w dyskusji.

10. Sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności. Sprawdziany, kolokwia, egzaminy ustne, egzaminy testowe, egzaminy pisemne. Przygotowywanie się do egzaminów.

11. Radzenie sobie ze stresem. Narzędzia aktywizacji mózgu do nauki, Metody koncentracji.

Metody kształcenia

- Wykład z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych

- Wykład problemowy

- Dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą uzyskania pozytywnej oceny z przedmiotu są:

- aktywność w trakcie zajęć, aktywny udział w dyskusjach,

- pozytywne zaliczenie końcowego testu sprawdzającego wiedzę.

Literatura podstawowa

1.Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce

2. E. Chmielecka (red.): Autonomia programowa uczelni. Ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego, Ministerstwo Nauki
i Szkolnictwa Wyższego, 2010.

3. Europejski System Transferu i Akumulacji Punktów (ECTS). Przewodnik dla użytkowników, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2009

4. Regulamin studiów

5. Bennewicz M., Prelewicz A.: Coaching. Zestaw narzędzi. wyd. Onepress, 2018.

 

 

Literatura uzupełniająca

  1. J. Knoblauch, Sztuka uczenia się, Vocatio Oficyna Wydawnicza 2000.
  2. E. A. Locke, Jak uczyć się efektywnie, Wyd. NAKOM, 2009.
  3. A. Naik, Pokonaj stres. Poradnik przedegzaminacyjny, Ibis Wydawnictwo Książkowe, 2009.

Uwagi

W sylabusie wprowadzono treści dotyczące elementów coachingu. Wiedzę do ich efektywnego przekazania zdobyto podczas kursu pn. "Coaching Menedżerski", w ramach projektu "Zintegrowany program kształcenia na Uniwersytecie Zielonogórskim" współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach osi priorytetowej:III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych.


Zmodyfikowane przez dr Justyna Korycka - Korwek (ostatnia modyfikacja: 27-04-2021 11:27)