Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej w małej skali na gruncie uwarunkowań prawno - ekonomicznych, wraz z elementami teorii przedsiębiorczości.
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych pojęć ekonomicznych, podstawowa wiedza z zakresu organizacji i zarządzania.
Zakres tematyczny
Uwarunkowania prowadzenia działalności gospodarczej (pomysł, rynek, lokalizacja, otoczenie). Pojęcie przedsiębiorcy i cechy dobrego przedsiębiorcy.
Wybór formy organizacyjno-prawnej przedsiębiorstwa.
Procedura uruchomienia działalności gospodarczej.
Formy opodatkowania małej firmy.
Prowadzenie ewidencji dla celów rozliczeń podatku dochodowego
Dokumentacja i ewidencja dla potrzeb rozliczania podatku VAT.
Prawne i ekonomiczne aspekty zatrudniania pracowników.
Rozliczenia z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.
Formy finansowania działalności gospodarczej.
Elementy zarządzania i marketingu w małej firmie.
Metody kształcenia
metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych; wykład problemowy
metody poszukujące: ćwiczeniowo-praktyczne: studium przypadków, przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej dz.g., przeprowadzenie ewidencji dz. g. na przykładach, przygotowanie przykładowego wniosku o dofinansowanie
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę końcową składają się:
zaliczenie na ocenę 100% zadań realizowanych na ćwiczeniach
zdanie przedmiotowego testu końcowego obejmującego treści wykładowe
obecność na zajęciach oraz uczestnictwo w dyskusjach
Ocena z przedmiotu jest oceną składającą się w 50% z oceny z testu końcowego, w 40% z oceny z ćwiczeń, w 10% z oceny z aktywności (obecność, udział w dyskusjach)
Literatura podstawowa
Sojak S. (red. nauk.): Założyć firmę i nie zbankrutować: studia przypadków, Difin, Warszawa 2010
Zachariasz K.: Jak założyć i rozwinąć własną firmę?, Edgard, Warszawa 2013
Przedsiębiorcy i ich działalność, red. Pawłowski A., Wolska H., Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2019
Przedsiębiorczość i zarządzanie w małej i średniej firmie. Teoria i praktyka. Pod red. nauk. J. Ropęga, R. Lisowska, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016
Literatura uzupełniająca
Piecuch T.: Przedsiębiorczość: podstawy teoretyczne, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2010
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.