SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy dietetyki w chorobach wewnętrznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy dietetyki w chorobach wewnętrznych
Kod przedmiotu 12.0-WZS-ŻCZP-pdie-S21
Wydział Filia Uniwersytetu Zielonogórskiego w Sulechowie
Kierunek Żywienie człowieka i dietoterapia.
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Anna Gawrońska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych w zakresie postępowania dietetycznego wobec osób chorych, ze szczególnych uwzględnieniem chorób wewnętrznych.

 

 

 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza, umiejętności oraz kompetencje w zakresie żywienia człowieka i dietetyki.

Zakres tematyczny

Podział i charakterystyka diet leczniczych.  Postępowanie dietetyczne w przypadku chorób  różnych odcinków przewodu pokarmowego, choroby trzustki i wątroby,  choroby nerek, choroby autoimmunologiczne, choroby zakaźne. Żywienie przygotowawcze przy i po operacjach bariatrycznych*. Żywienie w wadach układu pokarmowego i wdrażanie w nich  żywienia do i pozajelitowego*. Planowanie i  obliczanie diet dla osób chorych. Przygotowywanie zaleceń żywieniowych. Praktyczne przygotowywanie posiłków zgodnie z zaleceniami diety dla osób chorych. Żywienie do jelitowe i pozajelitowe

 

 

Metody kształcenia

  • Metody podające:
    • wykłady informacyjne z wykorzystaniem technik informacyjnych
    • wykłady problemowe
  • Metody poszukujące:
    • ćwiczenia praktyczne – obliczeniowe w ramach ćwiczeń komputerowych (programy dietetyczne)

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdanie egzaminu w formie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń z przedmiotu  (sformułowanie zaleceń żywieniowych oraz obliczenie diet dla osób chorych, a także praktyczne przygotowanie posiłków zgodnie z zaleceniami żywieniowymi).

Literatura podstawowa

  1. Dietetyka, J. Hasik PZWL 1999
  2. Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, H. Ciborowska, A. Rudnicka, PZWL 2018
  3. Kompendium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu, J.Gawęcki, T. Mossor - Pietraszewska PWN 2006
  4. Żywienie człowieka zdrowego i chorego, Grzymisławski M., Gawęcki J. PWN 2016
  5. Normy żywienia człowieka Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych. Bułhak-Jachymczyk B., Jarosz M. 2008, PZWL, Warszawa.
  6. Jarosz M. (Redakcja): Normy żywienia dla populacji Polski  ich zastosowanie . IŻŻ Warszawa 2020.
  7. 51 zaleceń dietetycznych w wybranych stanach chorobowych. L. Chevallier, red. D. Gajewska, 2010. Elsevier Urban & Partner, Wrocław.
  8. Żywienie w prewencji i leczeniu choroby Alzheimera i choroby Parkinsona. Dochniak M. , Ekiert K. Piel. Zdr. Publ. 2015

Literatura uzupełniająca

Wybrane pozycje źródłowe z bieżącego piśmiennictwa polskiego i zagranicznego (wskazane przez wykładowcę)

Uwagi

* W sylabusie wprowadzono treści dotyczące zagadnień z zakresu:1. Żywienia dojelitowego 2. Żywienia pozajelitowego 3. Opieki metabolicznej nad pacjentem z chorobami autoimunologicznymi 4. Opieki metabolicznej nad pacjentem bariatrycznym  nabytych podczas studiów  podyplomowych Żywienie kliniczne i opieka metaboliczna na Uniwersytecie Jagielońskim w ramach projektu "Zintegrowany program kształcenia na Uniwersytecie Zielonogórskim" współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach osi priorytetowej:III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych.


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Gawrońska (ostatnia modyfikacja: 28-04-2021 22:32)