SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy usług hotelarskich - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy usług hotelarskich
Kod przedmiotu 01.3-WZS-ŻCZP-puh-S21
Wydział Filia Uniwersytetu Zielonogórskiego w Sulechowie
Kierunek Żywienie człowieka i dietoterapia.
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Agnieszka Gandecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy z zakresu usług hotelarskich, gastronomicznych i rekreacyjnych, a także nabycie umiejętności łączenia wiedzy teoretycznej z praktyką w zakresie organizacji i realizacji usług hotelarskich. Student pozyska również wiedzę na temat funkcjonowania hotelu, kategoryzacji bazy hotelowej, obsługi gości, działalności usługowej i handlowej hotelu, trendów w zarządzaniu hotelem i pozostałą bazą noclegową.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

1. Historia hotelarstwa w Polsce i na świecie. Podstawowe pojęcia teoretyczne związane z hotelarstwem. Organizacje hotelarskie w Polsce i na świecie. Nowe trendy w prowadzeniu branży hotelarskiej.

2. Wzajemne relacje między turystyką, hotelarstwem a gastronomią. Usługi hotelarskie (podział na podstawowe, dodatkowe, uzupełniające, fakultatywne, płatne i niepłatne)

3. Rynek usług hotelarskich. Rodzaje przedsiębiorstw hotelarskich. Klasyfikacja i kategoryzacja obiektów hotelarskich. Łańcuchy, systemy i sieci hotelowe

4. Części składowe współczesnego hotelu. Personel hotelowy

5. Prowadzenie działalności gastronomicznej w hotelarstwie.Specyfika gastronomii hotelowej. Pracownicy gastronomii. Usługi żywieniowe w obiektach hotelowych

6. Standardy obsługi w hotelu. Obsługa osób niepełnosprawnych. Obsługa konferencji.

7. Pion rekreacyjny, zdrowotny i wellness w działalności obiektu hotelarskiego. Usługi żywieniowe – dodatkowe i specjalne w obiektach hotelarskich.

8. Metody oceny jakości usług hotelarskich.

Metody kształcenia

wykłady problemowe, prezentacje, metoda przypadków, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

zaliczenie z oceną na podstawie kolokwium z treści wykładów

Literatura podstawowa

1. Alejziak W., T. Marciniec, Międzynarodowe organizacje turystyczne, Wydawnictwo F.H-U Albis, Kraków 2003.

2. Drogoń W., B, Granecka-Wrzosek, Podstawy hotelarstwa i usługi dodatkowe. Podręcznik, WSiP 2018.

3. Knowles T.: Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią, PWE, Warszawa 2001.

4. Milewska M., B. Włodarczyk, Hotelarstwo. Podstawowe wiadomości, Wyd. PWE, Warszawa 2015.

5. Nawrocka E., Oparka S., Hotel w XXI w. Zarządzanie w warunkach globalizacji, WSZ, Wrocław 2007

6. Panasiuk A., D. Szostak, Hotelarstwo. Usługi-ekspolatacja-zarządzanie, Wyd. PWN, Warszawa 2009.

7. Witkowski Cz: Hotelarstwo, Cz. I. Podstawy hotelarstwa, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa 2002,

8. Wszędybył E., S. Borkowski, Jakość i efektywność usług hotelarskich, Wyd. Nauk PWN, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca

1. Błądek Z.: Hotelarstwo – programowanie, projektowanie, wyposażenie, Palladium, Poznań 2001

2. Błądek Z., T. Tulibacki, Dzieje krajowego hotelarstwa – od zajazd do współczesności, Wydawnictwo Albus, Poznań 2003.

3. Sala J.,  Formy współczesnego hotelarstwa, Wyd. Nauk UE Kraków, Kraków 2008.

4. Turkowski M., Marketing usług hotelarskich, Wyd.  PWE, Warszawa 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-05-2021 14:53)