SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Enoturystyka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Enoturystyka
Kod przedmiotu 01.3-WZS-ŻCZP-Eno-S21
Wydział Filia Uniwersytetu Zielonogórskiego w Sulechowie
Kierunek Żywienie człowieka i dietoterapia.
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Agnieszka Gandecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 20 1,33 12 0,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy o istocie turystyki winiarskiej jako trendu w turystyce kulturowej oraz sposobie na poszerzenie oferty turystycznej w regionie.

Wymagania wstępne

podstawowa wiedza o enologii

Zakres tematyczny

  1. Historia uprawy winorośli oraz produkcji win na świecie. Historia winiarstwa na ziemi lubuskiej. Wino a zdrowie. Wino w kulturze.
  2. Enoturystyka jako trend w turystyce kulturowej. Profil enoturysty. Enoterapia i ampeloterapia.
  3. Światowe i europejskie regiony winiarskie.
  4. Architektura enoturystyki jako przestrzeń turystyczno-rekreacyjna
  5. Uwarunkowania rozwoju enoturystyki w Polsce. Winnica jako produkt turystyczny.
  6. Enoturystyka jako szansa rozwoju społeczno-ekonomicznego obszarów wiejskich
  7. Promocja enoturystyki w Polsce i na świecie.
  8. Produkt enoturystyczny: zabytki kultury winiarskiej, eventy, pamiątki. 
  9. Tworzenie produktu turystyki winiarskiej.

Metody kształcenia

wykład informacyjny i problemowy z użyciem środków multimedialnych

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

kolokwium końcowe obejmujące treści wykładów

Literatura podstawowa

1) Mazurkiewicz-Pizło A., The importance of non-profit organisations in developing wine tourism in Poland, Journal of Tourism and Cultural Change 14(4), 2015.

2) Adach J., Czechowski P., Gandecka A., Gołembski G., Potencjał turystyczny podregionu zielonogórskiego, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2020.

3) Cichy A., Styrna M., Zarządzanie podmiotami enoturystycznymi na przykładzie funkcjonowania wybranych winnic województwa podkarpackiego, AWF Katowice 2017

4. Mazurkiewicz-Pizło A., Turystyka winiarska (enoturystyka): korzyści i koszty, Ekonomiczne Problemy Usług nr 84, 2012.

5. Pastuszczak Z., Rola architektury w rozwoju enoturystyki, Środowisko Mieszkaniowe nr 19, 2017.

Literatura uzupełniająca

1. Hall C. M., Rural Wine and Food Tourism Cluster and Network Development, Channel View Publications, 2005.

2. Thompson M., Prideaux B., Developing a food and wine segmentation and classifying destinations on the basis of their food and wine sectors, Advances in Hospitality and Leisure, Emerald Group Publishing Limited 2009.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 23-04-2021 18:13)