Administracja porządku i bezpieczeństwa publicznego
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Anna Feja-Paszkiewicz
dr Justyna Michalska
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Konwersatorium
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta usystematyzowanej wiedzy o przesłankach i trybach wprowadzania oraz znoszenia poszczególnych stanów nadzwyczajnych, regulacjach dotyczących zakresu ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela w czasie stanów nadzwyczajnych oraz konsekwencjach prawnych wprowadzenia poszczególnych stanów nadzwyczajnych.
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw prawa konstytucyjnego i administracyjnego.
Zakres tematyczny
Konwersatorium
Pojęcie i definicja stanu nadzwyczajnego.
Zasady ogólne stanów nadzwyczajnych: zasada wyjątkowości, zasada legalności, zasada proporcjonalności, zasada celowości, zasada ochrony podstaw systemu prawnego, zasada ochrony organów przedstawicielskich.
Stan wojny a stan wojenny. Przesłanki i tryb wprowadzenia stanu wojennego.
Rodzaje i zakres ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela podczas stanu wojennego.
Rozporządzenie z mocą ustawy jako źródło prawa.
Przesłanki i tryb wprowadzenia stanu wyjątkowego.
Rodzaje i zakres ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela podczas stanu wyjątkowego.
Przesłanki i tryb wprowadzenia stanu klęski żywiołowej.
Rodzaje i zakres ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela podczas stanu klęski żywiołowej.
Konsekwencje wprowadzenia poszczególnych stanów nadzwyczajnych.
Zasady wyrównywania strat majątkowych, powstałych w następstwie ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela w czasie stanów nadzwyczajnych.
Szczególne rozwiązania prawne związane z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Metody kształcenia
Prezentacja studentom treści ujętych w zakresie tematycznym w sposób problemowy, konwersatoryjny, z wykorzystaniem multimediów połączone z dyskusją, aktywizacją studentów, pracą indywidualną i w grupach, studium przypadku, analiza aktów, rozwiązywanie kazusów, praca pisemna (esej) lub sprawdzian.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Pozytywna ocena z pracy pisemnej przygotowanej w ramach pracy własnej studenta ( esej lub studium przypadku) lub sprawdzianu (pytania otwarte, testowe albo mieszane), uwzględnienie aktywności studenta na zajęciach.
Literatura podstawowa
K. Eckhardt, Stan nadzwyczajny jako instytucja polskiego prawa konstytucyjnego, Przemyśl-Rzeszów 2012.
K. Prokop, Stany nadzwyczajne w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Wyd. Temida 2, Białystok 2005.
Literatura uzupełniająca
E. Kurzępa, Stany nadzwyczajne w polskim porządku prawnym, Wydawnictwo Poltext, cop., Warszawa 2017.
Stan nadzwyczajny: analizy z perspektywy nauk politycznych i prawnych, red. nauk. J. Markiewicz-Stanny, P. Łukomski, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2015.
M. Brzeziński, Stany nadzwyczajne w polskich konstytucjach, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2007.
R. Jakubczak, J. Flis, Bezpieczeństwo narodowe Polski w XXI wieku. Wyzwania i strategie, Bellona, Warszawa 2006.
R. Socha, Stany szczególnego zagrożenia państwa w polskim prawodawstwie, Bielsko-Biała 2004.
W. J. Wołpiuk, Państwo wobec szczególnych zagrożeń. Komentarz wybranych przepisów Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2002.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Anna Feja-Paszkiewicz (ostatnia modyfikacja: 23-04-2021 11:52)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.