SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody terapii specyficznych trudności w uczeniu się uczniów |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-P-MTSTW- 21 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna i pedagogika zdolności |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z metodami terapii specyficznych trudności w uczeniu się. Przygotowanie do planowania i realizacji zajęć terapeutycznych oraz opracowania projektu jednostki metodycznej terapii pedagogicznej dla dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Podstawowa terminologia związana z terapią i diagnozą pedagogiczną.
Wykład
Specyficzne trudności w uczeniu się - profilaktyka, diagnoza i terapia.
Zasady prowadzenia terapii w zakresie specyficznych trudności w uczeniu się.
Planowanie i organizacja pracy terapeutycznej.
Metody terapii pedagogicznej dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - ich specyfika w zależności od wieku dziecka, kryteria doboru, cele stosowania.
Ćwiczenia
Metody terapii specyficznych trudności w uczeniu się: Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz, metoda Newella C. Kepharta, metoda J. Cieszyńskiej, metoda P. Dennisona - ich cele, struktura, metodyka pracy, efektywność.
Formy terapii a metodyka pracy terapeutycznej w przedszkolu i szkole. Procedura terapeutyczna, planowanie i realizacja zajęć, Programowanie jednostki metodycznej terapii pedagogicznej skierowanej do dzieci ryzyka dysleksji i ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. . Opracowanie i prezentacja programów terapeutycznych dla uczniów/dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Wykład – wykład tradycyjny, problemowy i konwersatoryjny.
Ćwiczenia – praca z materiałami multimedialnymi, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadku, dyskusja, projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się: aktywny udział w dyskusjach, pozytywna ocena z projektów i odpowiedzi ustnych.
Wykład – na ocenę z wykładu składa się aktywny udział słuchacza w dyskusjach oraz pozytywna ocena z pracy pisemnej.
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.
Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego ćwiczenia.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-05-2021 17:22)