SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoria komunikacji społecznej i medialnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoria komunikacji społecznej i medialnej
Kod przedmiotu 15.1-WH-DiksP-TSM-5 -Ć-S14_gen89QYM
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. zw. dr hab. Marian Bugajski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie 
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Wiedza: zdobycie szczegółowej wiedzy o komunikowaniu ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji społecznej i medialnej. Poznanie terminologii z zakresu nauki o komunikowaniu społecznym i medialnym.

Umiejętności: Umiejętność analizy komunikacyjnej wypowiedzi medialnych. Umiejętność właściwego rozumienia komunikatów medialnych i ich interpretacji w roli nadawcy i adresata.

Kompetencja: Zdobycie świadomości działań perswazyjnych w komunikowaniu społecznym i medialnym. Zrozumienie roli języka w przekazie medialnym i jego społecznych uwarunkowań.   Świadomość odpowiedzialności za przekazy medialne i społeczne.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

ĆWICZENIA:

  1. Komunikowanie masowe. Tabloidyzacja i mediatyzacja kultury.
  2. Cechy komunikacji internetowej.
  3. Internet jako medium i źródło informacji.
  4. Komunikacja w mediach społecznościowych.
  5. Społeczeństwo informacyjne.
  6. Relacje nadawczo-odbiorcze w internecie i ich uwarunkowania.

WYKŁAD:

  1. Społeczne i historyczne uwarunkowania współczesnej komunikacji medialnej.
  2. Język jako narzędzie komunikowania.
  3. Komunikowanie i komunikowanie się – komunikacja jako tworzenie wspólnoty.
  4. Poziomy komunikowania społecznego.
  5. Relacje nadawczo-odbiorcze w przekazie medialnym i społecznym.
  6. Tożsamość a komunikowanie.
  7. Najważniejsze teorie i schematy komunikacyjne.
  8. Wpływ techniki na sposoby komunikowania.
  9. Komunikowanie medialne w kontekście materialnym i społecznym.

Metody kształcenia

Wykład informujący, wykład problemowy, opis uzasadniający, rozmowa nauczająca, analiza tekstów źródłowych, analiza przypadku.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Udział w wykładzie, ocena przygotowania do dyskusji na ćwiczeniach, zdanie egzaminu.

Literatura podstawowa

Bugajski M., Język a przestrzenie wizualne i akustyczne (w:) Przestrzenie wizualne i akustyczne człowieka. Antropologia audiowizualna jako przedmiot i metoda badań pod red. A. Janiak, W. Krzemińskiej i A. Wojtasik-Tokarz, Wrocław 2007, s. 305 – 315.

Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2006.

Bugajski M., Odbiorca i adresat w procesie komunikacji (w:) Zielonogórskie seminaria polonistyczne 2001, pod red., S. Borawskiego, J. Brzezińskiego, Zielona Góra 2002, s. 75-90.

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2004.

Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.

 

 

Literatura uzupełniająca

Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2007.

Marcjanik M., Grzeczność w komunikowaniu, Warszawa 2007.

Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2007.

Norma a komunikacja, pod red. M. Bugajskiego i M. Steciąg, Wrocław 2009.

Świadomość w komunikowaniu, pod red. M. Bugajskiego i M. Steciąg, Zielona Góra 2012.

Tożsamość w komunikowaniu, pod red. M. Bugajskiego i M. Steciąg, Zielona Góra 2014.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 12-05-2021 18:08)