SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoria informacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoria informacji
Kod przedmiotu 08.9--FiPlP-TI-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Krystian Saja
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem podstawowym zajęć jest wprowadzenie studenta w zakres wiedzy teoretycznej, dotyczącej teorii informacji, niezbędnej w pracy dziennikarza. Kurs pomaga zrozumieć istotę i znaczenia informacji, poszerza znajomość metod i narzędzi pozyskiwania informacji oraz wykształca umiejętność samodzielnego korzystania z różnych jej źródeł, a także gromadzenia, analizowania i interpretowania informacji jako systemu cybernetycznego.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Rodzaj zajęć - ćwiczenia:

  1. Pojęcie informacji.
  2. Informacja - komunikat - dane.
  3. Informacja infologiczna.
  4. Informacja datalogiczna.
  5. Własność informacji.
  6. Funkcje informacji.
  7. Informacja jako towar.
  8. Informacja jako kapitał.
  9. Wartość informacji.
  10. Cechy pożądane informacji.
  11. Cechy niepożądane informacji.

Rodzaj zajęć - wykład:

  1. Informacja jako system cybernetyczny.
  2. Różnorodność informacji.
  3. Infologiczne źródła różnorodności informacji.
  4. Przestrzeń komunikatów – przestrzeń informacyjna.
  5. Rola informacji w podejmowaniu decyzji.
  6. Informacja jako czynnik sterujący w procesie kognitywnego przetwarzania informacji.
  7. Kształtowanie społeczeństwa informacyjnego.
  8. Informacja a wiedza.
  9. Rola i znaczenie Internetu w społeczeństwie informacyjnym.
  10. Metody pozyskiwania informacji.
  11. Procesy informacyjne.

Metody kształcenia

Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny, praca z tekstem źródłowym, burza mózgów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: obecność i aktywny udział w zajęciach, zaliczenie końcowe - kolokwium,

Wykład: egzamin końcowy.

Literatura podstawowa

Kurek-Kokocińska S., Informacja zagadnienia teoretyczne i uwarunkowania prawne działalności  informacyjnej, Łódź 2004.

Stefanowicz B., Informacja, Warszawa 2010.

Przybyłowicz P., Wstęp do teorii Informacji i kodowania, Centrum Modelowania Matematycznego SIGMA, 2008, http://www.cmmsigma.eu/download/mat_info/wstep_do_teorii_informacji.pdf

Heller M., Początek jest wszędzie, Warszawa 2002.

Baylon Ch., Mignot X., Komunikacja, przeł. M. Sowa, Kraków 2008.

Jaśkowski P., Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł, Warszawa 2009.

Marcus G., Prowizorka w mózgu. O niedoskonałościach ludzkiego umysłu, przeł. A. Nowak, Sopot 2009.

Ball Ph., Masa krytyczna. Jak jedno z drugiego wynika, przeł. W. Turopolski, Kraków 2007.

Deutsch D., Struktura rzeczywistości, Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca

Heath R., Uwieść podświadomość. Psychologia reklamy, przeł. J. Trojnar, Sopot 2013.

Pease A. B., Mowa ciała, przeł. J. Grabiak, Poznań 2011.

Causse J.-G., Niesamowita moc kolorów, przeł. M. Chojnacki, Katowice 2015.

Jenner G., Milion lat w jeden dzień. Fascynująca historia życia codziennego od jaskini do globalnej wioski, przeł. J. Mastalerz, Warszawa 2016.

Uwagi

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności broker informacji.


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 18-05-2021 12:40)