SylabUZ
Wydział Humanistyczny
semestr zimowy 2021/2022
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna - drugiego stopnia z tyt. magistra
Psychologia społeczna
Psychologia społeczna - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Psychologia społeczna
Kod przedmiotu
14.4-WH-DiksP-PsSp-S17
Wydział
Wydział Humanistyczny
Kierunek
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr
1
Liczba punktów ECTS do zdobycia
6
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
30
2
-
-
Egzamin
Cel przedmiotu
Zapoznanie studentów z zasadami spostrzegania społecznego, mechanizmami wpływu społecznego, dynamiką rozwoju grup społecznych i komunikacji społecznej.
Wymagania wstępne
Zapisz zmiany
brak
Zakres tematyczny
Teoria spostrzegania społecznego.
Teorie atrybucji i myślenia grupowego.
Teoria postaw i zmiany postaw.
Zasady komunikacji perswazyjnej.
Pojęcia wpływu społecznego i pochodne.
Przejawy wpływu społecznego: naśladownictwo, konformizm, posłuszeństwo.
Mechanizmy wpływu: zaangażowanie, słuszność, lubienie, wzajemność, niedostępność.
Rekapitulacja w kategoriach teorii R. Cialdiniego.
Techniki wpływu społecznego – sekwencyjne, autoprezentacyjne, egotystyczne.
Konsekwencje wpływu dla funkcjonowania społecznego.
Metody kształcenia
Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, prezentacje multimedialne.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Egzamin – test, student musi osiągnąć minimalnie 51% punktów z testu wiedzy, aby zaliczyć przedmiot.
Prowadzący przedstawia na pierwszych zajęciach dodatkowe możliwości podwyższenia oceny (np. prezentacja, rozprawka).
Literatura podstawowa
E. Aronson , T, D. Wilson, R M . Akert. Psychologia społeczna. Serce i umysł , Warszawa 2002.
M. Lewicka (red), Psychologia spostrzegania społecznego , Warszawa 1985.
D. Doliński, Techniki wpływu społecznego , Warszawa 2006.
Z. Nęcki, Komunikacja międzyludzka , Kraków 2000.
R. B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi , Gdańsk 2001.
Literatura uzupełniająca
S. Baran, D. Davis, Teorie komunikowania masowego , Kraków 2007.
C. Baylon, X. Mignot, Komunikacja , Kraków 2008.
Uwagi
brak
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 06-05-2021 18:13)