SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Rodzaje dziennikarstwa IV (dziennikarstwo ekonomiczno-prawne) |
Kod przedmiotu | 15.1-WH-DiksD-RDEkP-S17 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wiedza: zapoznanie studenta ze specyfiką dziennikarstwa ekonomicznego oraz statusem i profilem dziennikarza gospodarczego, z problemami tego wyspecjalizowanego rodzaju oraz perspektywami jego rozwoju.
Umiejętności: kształcenie i rozwijanie metod wypracowanych przez dziennikarzy ekonomicznych, ze szczególnym uwzględnieniem źródeł inspiracji i informacji oraz merytorycznego przygotowania do uprawiania tego rodzaju dziennikarstwa.
Kompetencja: uświadomienie znaczenia rzetelnego dziennikarstwa gospodarczego dla codziennych zachowań konsumenckich odbiorców, uwrażliwienie studenta na pułapki PR i kryptoreklamy w pracy dziennikarzy ekonomicznych.
brak
Dziennikarstwo ekonomiczne jako dziennikarstwo pierwszej potrzeby w zglobalizowanym świecie zdominowanym przez rynek. Specyfika warsztatu dziennikarza ekonomicznego – źródła informacji, sposoby i formy publikacji. Gatunki dziennikarstwa ekonomicznego. Zadania edukacyjne dziennikarza gospodarczego: odbiorca jako świadomy konsument. Dziennikarstwo ekonomiczne w internecie i w tradycyjnych mediach. Studium przypadku: raport jako jedna z podstawowych form przekazu w dziennikarstwie ekonomicznym.
Warsztaty obejmują zróżnicowane ćwiczenia, kształtujące kompetencje dziennikarskie (językowe, stylistyczne, kompozycyjne, argumentacyjne, interpretacyjne). Uczestnicząc w nich aktywnie na kolejnych etapach, student tworzy projekt na zaliczenie, czyli swoje portfolio. Może ono służyć jako jego wizytówka w redakcji, w której będzie odbywał praktykę dziennikarską lub dla przyszłego pracodawcy.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obserwacja podczas zajęć / ocena aktywności, ocena ćwiczeń praktycznych, ocena materiałów i staranności wykonania portfolio.
Biblia dziennikarstwa, red. A. Nizioł, A. Skworz, Warszawa 2010.
Dziennikarstwo i świat mediów (nowa edycja), red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2014.
Chyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2008.
Milewski R., Kwiatkowski E., Podstawy ekonomii, Warszawa 2001.
Sowell T., Ekonomia dla każdego, Warszawa 2004.
Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007
Hennesy B., Dziennikarstwo publicystyczne, Kraków 2009.
Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
Olszański L., Media i dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2012.
Steciąg M., Informacja, wywiad, felieton, Zielona Góra 2006.
Współautorem sylabusa jest: red. Jarosław Nieradka.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 07-05-2021 12:15)