SylabUZ
Nazwa przedmiotu | PDW: Prezenter radiowy |
Kod przedmiotu | 08.9-WH-DiksP-PDW: Pr-S18 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Literatura popularna i kreacje światów gier |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wiedza: zapoznanie studenta ze specyfiką pracy prezentera radiowego, a w szczególności z technikami przygotowania i prowadzenia programu muzyczno-słownego; poznanie i zrozumienie przez studenta różnic między informacją a rozrywką w radiu oraz stylu prezentera radiowego.
Umiejętności: kształcenie i rozwijanie umiejętności dobierania, porządkowania i hierarchizowania treści w przekazie radiowym oraz poprawnego logicznie i językowo, atrakcyjnego dla szerokiego odbiorcy przedstawiania wypowiedzi w formie ustnej; nabycie umiejętności przygotowania programu z pomocą dostępnych sprzętów nagrywających i programów komputerowych.
Kompetencje: uwrażliwienie studenta na potrzeby współczesnego słuchacza i problemy w zakresie infotainment, uświadomienie wagi umowy społecznej między dziennikarzem radiowym a słuchaczem oraz odpowiedzialności za słowo mówione.
brak
Warsztaty obejmują zróżnicowane ćwiczenia, kształtujące kompetencje dziennikarskie (językowe, stylistyczne, kompozycyjne, argumentacyjne, konwersacyjne). Uczestnicząc w nich aktywnie na kolejnych etapach, student tworzy swoje radiowe portfolio – plik dźwiękowy, w którym gromadzi najlepsze materiały radiowe. Może on służyć jako jego wizytówka w redakcji, w której będzie odbywał praktykę dziennikarską lub dla przyszłego pracodawcy.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena aktywności na zajęciach, ocena kolejnych materiałów radiowych, prezentacja port folio
Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.
Boyd A., Dziennikarstwo radiowe i telewizyjne. Techniki tworzenia programów radiowych i telewizyjnych, Kraków, 2006.
Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005 .
Biblia dziennikarstwa, red. A. Nizioł, A. Skworz, Warszawa 2010.
Magdoń A., Reporter i jego warsztat, Kraków 2000.
Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007.
Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2008.
Steciąg M., Informacja, wywiad, felieton, Zielona Góra 2006.
Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
Wasilewski J., Kloc-Konkołowicz J., Zagrożenia debaty publicznej – fragmentaryzacja i mitologizacja informacji dziennikarskiej, „Studia Medioznawcze” 2006/4, s. 92-103.
Jest to przedmiot opcjonalny, wybierany z oferty przedmiotów do wyboru Instytutu Filologii Polskiej; przedmiot zostanie uruchomiony w zależności od potrzeb i zainteresowania w danym semestrze studiów (na podstawie deklaracji studentów/elektronicznego wyboru przedmiotów).
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 15-05-2021 17:59)