SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pozyskiwanie i opracowanie informacji |
Kod przedmiotu | 15.9-WH-LPKSGP-WH-BP-POI-S19 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Literatura popularna i kreacje światów gier |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Student zdobywa wiedzę w zakresie najnowszych możliwości pozyskiwania i przetwarzania informacji w sieci Internet. Poznaje podstawowe formy reklam internetowych (baner, button, billboard, skyscraper, pop-up, pop-unde etc.) oraz inne formy reklamy w sieci (kryptoreklama, linki sponsorowane, pozycjonowanie, marketing wirusowy, mailing). Dokonuje analizy morfologicznej popularnych polskich portali internetowych (portale horyzontalne i wertykalne). Zdobywa wiedzę w zakresie sposobów poszukiwania informacji w sieci. Poznaje zasady funkcjonowania oraz potrafi dokonać krytycznej oceny wartości informacyjnej serwisów społecznościowych (Facebook, Twitter, Myspace), serwisów przeznaczone do dzielenia się treściami (YouTube, Wikipedia), a także do recenzowania (Lubimy Czytać, Fimweb). Student zdobywa wiedzę w zakresie umiejscowienia mediów w przestrzeni interaktywnej (internetowe stacje telewizyjne, rozgłośnie radiowe, czasopisma). Poznaje zasady netykiety oraz rozumie związek dziennikarstwa internetowego z odpowiedzialnością za słowo (dezinformacja, transgraniczność, anonimowość). Zdobywa świadomość uwarunkowań prawnych związanych z przetwarzaniem informacji w sieci Internet.
brak
Metoda wykładowa (w tym wykład konwersatoryjny), metoda obserwacji, metoda działalności praktycznej (indywidualnej i grupowej); heureza (pokonywanie barier i różnego rodzaju ograniczeń w toku debat i wspólnego namysłu).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – zaliczenie testu końcowego lub egzaminu;
laboratorium – aktywny udział w zajęciach, ocena przygotowanej prezentacji w Power Poincie, ocena przygotowanej pracy pisemnej (zestawienia bibliograficznego na wybrany temat) lub kolokwium.
Olszański L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.
Allan S., Kultura newsów, Kraków 2006.
Alllan S., Newsy w sieci, Kraków 2008.
Bauer Z., Dziennikarstwo wobec nowych mediów: historia, teoria, praktyka, Kraków 2009.
Internetowe gatunki dziennikarskie, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, Warszawa 2010.
Kaczmarczyk M., Dziennikarstwo obywatelskie – miejsce i rola w systemie komunikowania społecznego [w:] M. Gierula (red.). Współczesny dziennikarz i nadawca, Sosnowiec 2006.
Gillmor D., We the media, Sebastopol 2004.
Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe. Dz.U. 1984 nr 5 poz. 24.
Zasoby sieci Internet, prasa specjalistyczna.
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności broker informacji.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 14-05-2021 18:33)