SylabUZ

Generate PDF for this page

Gathering and Elaborating the Information - course description

General information
Course name Gathering and Elaborating the Information
Course ID 15.9-WH-LPKSGP-WH-BP-POI-S19
Faculty Faculty of Humanities
Field of study popular literature and world creation in games
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ
  • dr Kaja Rostkowska-Biszczanik
  • dr Krystian Saja
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Credit
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Student zdobywa wiedzę w zakresie najnowszych możliwości pozyskiwania i przetwarzania informacji w sieci Internet. Poznaje podstawowe formy reklam internetowych (baner, button, billboard, skyscraper, pop-up, pop-unde etc.) oraz inne formy reklamy w sieci (kryptoreklama, linki sponsorowane, pozycjonowanie, marketing wirusowy, mailing). Dokonuje analizy morfologicznej popularnych polskich portali internetowych (portale horyzontalne i wertykalne). Zdobywa wiedzę w zakresie sposobów poszukiwania informacji w sieci. Poznaje zasady funkcjonowania oraz potrafi dokonać krytycznej oceny wartości informacyjnej serwisów społecznościowych (Facebook, Twitter, Myspace), serwisów przeznaczone do dzielenia się treściami (YouTube, Wikipedia), a także do recenzowania (Lubimy Czytać, Fimweb). Student zdobywa wiedzę w zakresie umiejscowienia mediów w przestrzeni interaktywnej (internetowe stacje telewizyjne, rozgłośnie radiowe, czasopisma). Poznaje zasady netykiety oraz rozumie związek dziennikarstwa internetowego z odpowiedzialnością za słowo (dezinformacja, transgraniczność, anonimowość). Zdobywa świadomość uwarunkowań prawnych związanych z przetwarzaniem informacji w sieci Internet.

Prerequisites

brak

Scope

  1. Możliwości pozyskiwania i przetwarzania informacji w sieci Internet.
  2. Reklamy, kryptoreklamy i marketing wirusowy w Internecie (baner, button, billboard, skyscraper, pop-up, pop-unde, kryptoreklama, linki sponsorowane, pozycjonowanie, marketing wirusowy, mailing).
  3. Polskie portale internetowe. Analiza, interpretacja, użytkowanie.
  4. Sposoby pozyskiwania informacji w sieci Internet.
  5. Zasady funkcjonowania oraz wartościowanie informacyjne serwisów społecznościowych.
  6. Zasady funkcjonowania oraz wartościowanie serwisów treści ogólnodostępnej.
  7. Zasady funkcjonowania oraz wartościowanie serwisów recenzyjnych.
  8. Umiejscowienie mediów w przestrzeni interaktywnej (internetowe stacje telewizyjne, rozgłośnie radiowe, czasopisma).
  9. Zasady netykiety oraz odpowiedzialność za słowo publikowane w sieci Internet.
  10. Uwarunkowania prawne związane z przetwarzaniem informacji w sieci Internet.

Teaching methods

Metoda wykładowa (w tym wykład konwersatoryjny), metoda obserwacji, metoda działalności praktycznej (indywidualnej i grupowej); heureza (pokonywanie barier i różnego rodzaju ograniczeń w toku debat i wspólnego namysłu).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład – zaliczenie testu końcowego lub egzaminu;

laboratorium – aktywny udział w zajęciach, ocena przygotowanej prezentacji w Power Poincie, ocena przygotowanej pracy pisemnej (zestawienia bibliograficznego na wybrany temat) lub kolokwium. 

Recommended reading

Olszański L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.

Allan S., Kultura newsów, Kraków 2006.

Alllan S., Newsy w sieci, Kraków 2008.

Bauer Z., Dziennikarstwo wobec nowych mediów: historia, teoria, praktyka, Kraków 2009.

Internetowe gatunki dziennikarskie, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, Warszawa 2010.

Kaczmarczyk M.,  Dziennikarstwo obywatelskie – miejsce i rola w systemie komunikowania społecznego [w:] M. Gierula (red.). Współczesny dziennikarz i nadawca, Sosnowiec 2006.

Further reading

Gillmor D., We the media, Sebastopol 2004.

Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe. Dz.U. 1984 nr 5 poz. 24.

Zasoby sieci Internet, prasa specjalistyczna.

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności broker informacji.


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 14-05-2021 18:33)