SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Antropologiczne konteksty informacji |
Kod przedmiotu | 15.9-WH-LPKSGP-WH-BP-AKI-S19 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Literatura popularna i kreacje światów gier |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Rozpoznawanie podstawowych wzorców i paradygmatów kultury w każdym typie kultury. Umiejętność rozróżniania podstawowych metod antropologii kultury oraz ich stosowania w opisie poszczególnych elementów paradygmatu kultury.
Umiejętność wskazywania w otaczającej kulturze elementów charakterystycznych dla antropologii kultury i umiejętność racjonalizowania ich mechanizmów.
Umiejętność zastosowania uzyskanej wiedzy o kulturze w pracy dziennikarskiej na całym świecie.
Umiejętność bezpiecznego poruszania się dziennikarza w środowisku kultur obcych.
Umiejętność rozróżnienia wartości danego typu informacji dla różnych kultur.
brak
Na zajęciach zostaną zaprezentowane rozmaite definicje kultury oraz zasadnicze elementy paradygmatu antropologicznego oglądu kultury: czas, przestrzeń, cielesność, tożsamość kulturowa, rodzina, związki społeczne, religia.
Ponadto omówione zostaną podstawowe typy kultury począwszy od kultury tradycyjnej przez rycerską i mieszczańską ażpo masową i ponowoczesną. Zaprezentowane zostaną najważniejsze metodologie badające antropologię kulturypocząwszy od klasycznego ewolucjonizmu, poprzez szkołę francuską i brytyjską aż po koncepcje Victora Turnera, Clifforda, Geertza oraz semiotyczną teorię Jurija Łotmana.
Zajęcia dotyczyć będą również zasad zastosowania uzyskanej wiedzy w praktyce dziennikarskiej na całym świecie. Studenci poznają zasady relatywizmu kulturowego i bezpiecznego poruszania się w środowisku kultur obcych i całkowicie odmiennych pod względem prezentowanych cech kulturowych.
Program:
Wykład informacyjny, wykład problemowy i konwersatoryjny, praca z tekstem źródłowym (indywidualna i grupowa), dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział w zajęciach (udział w dyskusjach), ocena wypowiedzi ustnej na forum (praca w grupach 2-3 osobowych).
Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2007.
Nowicka E., Głowacka-Grajper M. (red.),Świat człowieka-świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, Warszawa 2007.
Mencwel A. (red.), Antropologia kultury Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2005.
Barnard A., Antropologia Zarys teorii i historii, przeł. S. Szymański, Warszawa 2006.
Goody J., Loogika pisma a organizacja społeczeństwa, Warszawa 2006.
Turner V., Gry społeczne, pola i metafory Symboliczne działanie w społeczeństwie, przeł. W. Usakiewicz, Kraków 2005.
Geertz C., Interpretacja kultur Wybrane eseje, przeł. M.M. Piechaczek, Kraków 2005.
Łotman J., Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury, Gdańsk 2008.
Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, przeł. W.J. Burszta, Poznań 1998.
Geertz C., Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, przeł. D. Wolska, Kraków 2005.
Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000.
Barber B. R., Skonsumowani Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, przeł. H. Jankowska, Warszawa 2008.
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności broker informacji.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 14-05-2021 19:01)