SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kreacja bohatera - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kreacja bohatera
Kod przedmiotu 08.9--FiPlP-KB-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Literatura popularna i kreacje światów gier
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Aneta Narolska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wiedza: Poszerzenie wiedzy na temat technik kreowania postaci w utworach narracyjnych.

Umiejętności: Rozwinięcie umiejętności analizy technik kreowania postaci w utworach narracyjnych, wykształcenie umiejętności kreacji postaci w prostej opowieści.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Metody budowania postaci literackich: bezpośrednie i pośrednie.
  2. Charakter bytowy postaci fikcjonalnych; związek postaci z typem fikcji i gatunkiem literackim.
  3. Funkcje postaci wobec innych składników utworu narracyjnego: innych postaci, czasoprzestrzeni, akcji.
  4. Postać jako substrat jakości emotywno-waloryzacyjnych: postaci poważne i komiczne.
  5. Postać a tradycja literacka: oryginalność, archetypiczność, stereotypizacja.

Metody kształcenia

Opis wyjaśniający, praca z tekstem literackim, ćwiczenia analityczne, zadania pisarskie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział w zajęciach, zaliczenie zadań pisarskich oraz pracy pisemnej.

Literatura podstawowa

Głowiński M., Dialog w powieści, [w:] idem, Prace wybrane, t. II: Narracje literackie i nieliterackie, Kraków 1997, s. 39-53.

Humphrey R., Strumień świadomości – techniki, przeł. S. Amsterdamski, „Pamiętnik Literacki” 1970, z. 4, s. 256-283.

Kasperski E., Między poetyką i antropologią postaci. Szkic zagadnień [w:] Postać literacka. Teoria i historia, red. E. Kasperski, B. Pawłowska-Jądrzyk, Warszawa 1998, s. 9-41.

Markiewicz H., Postać literacka, [w:] idem, Prace wybrane, t. IV: Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1996, s. 158-178.

Płachecki M., Z zagadnień poetyki powieści realistycznej: dystans narracyjny – bohater – zdarzenie, [w:] Studia o narracji, red. J. Błoński, S. Jaworski, J. Sławiński, Wrocław 1982, s. 87-100.

Smuszkiewicz A., Stereotyp fabularny fantastyki naukowej, Wrocław 1980 (tu rozdz. III: Struktura modelu aktantalnego, s. 97-120).

Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008 (tu rozdz. 18: Proza, poezja, dramat, komiks, gazeta, część 1: Proza powieściowa, s. 331-338).

Literatura uzupełniająca

Bujnicka M., Bohaterki romansu popularnego (Z zagadnień konstrukcji), [w:] Postać w dziele literackim, red. Cz. Niedzielski, J. Speina, Toruń 1982, s. 71-83.

Bujnicki T., Trylogia Sienkiewicza na tle tradycji polskiej powieści historycznej, Wrocław 1973 (tu rozdz. V: Postać literacka, s. 96-110).

Dubowik H., Fantastyka w literaturze polskiej, Bydgoszcz 1999 (tu Wstęp, część c: Typologia postaci fantastycznych, s. 23-29).

Eco U., Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, przeł. J. Ugniewska, Kraków 2008..

Gemra A., Od gotycyzmu do horroru. Wilkołak, wampir i Monstrum Frenkensteina w wybranych utworach, Wrocław 2008.

Martuszewska A., Architektonika literackiego romansu, Gdańsk 2014 (tu rozdz. II: Metamorfozy heroiny romansu, s. 57-88; rozdz. III: Heros i demon, książę lub milioner, s. 89-108).

Martuszewska A., Poetyka polskiej powieści dojrzałego realizmu (1876-1895), Wrocław 1977 (tu rozdz. III: Postać w kontekście społeczeństwa, s. 93-154).

Sapkowski A., Rękopis znaleziony w smoczej jaskini. Kompendium wiedzy o literaturze fantasy, Warszawa 2005 (tu rozdz. VIII: Bohater naszych czasów, czyli o bohaterach i bohaterkach fantasy garść przemyśleń, s. 154-162; rozdz. X: Stwory światła, mroku, półmroku i ciemności, s. 173-214).

Stoff A., „Zagłoba sum”. Studium postaci literackiej, Toruń 2006.

Wierzchołowska D., Świat kobiecy w „Emancypantkach” Bolesława Prusa, Zielona Góra 2001 (tu rozdz. V: Charaktery, s. 99-127).

Uwagi

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności pisanie kreatywne.


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 14-05-2021 18:51)