SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Kreacja bohatera |
Kod przedmiotu | 08.9--FiPlP-KB-S20 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Literatura popularna i kreacje światów gier |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wiedza: Poszerzenie wiedzy na temat technik kreowania postaci w utworach narracyjnych.
Umiejętności: Rozwinięcie umiejętności analizy technik kreowania postaci w utworach narracyjnych, wykształcenie umiejętności kreacji postaci w prostej opowieści.
brak
Opis wyjaśniający, praca z tekstem literackim, ćwiczenia analityczne, zadania pisarskie.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział w zajęciach, zaliczenie zadań pisarskich oraz pracy pisemnej.
Głowiński M., Dialog w powieści, [w:] idem, Prace wybrane, t. II: Narracje literackie i nieliterackie, Kraków 1997, s. 39-53.
Humphrey R., Strumień świadomości – techniki, przeł. S. Amsterdamski, „Pamiętnik Literacki” 1970, z. 4, s. 256-283.
Kasperski E., Między poetyką i antropologią postaci. Szkic zagadnień [w:] Postać literacka. Teoria i historia, red. E. Kasperski, B. Pawłowska-Jądrzyk, Warszawa 1998, s. 9-41.
Markiewicz H., Postać literacka, [w:] idem, Prace wybrane, t. IV: Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1996, s. 158-178.
Płachecki M., Z zagadnień poetyki powieści realistycznej: dystans narracyjny – bohater – zdarzenie, [w:] Studia o narracji, red. J. Błoński, S. Jaworski, J. Sławiński, Wrocław 1982, s. 87-100.
Smuszkiewicz A., Stereotyp fabularny fantastyki naukowej, Wrocław 1980 (tu rozdz. III: Struktura modelu aktantalnego, s. 97-120).
Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008 (tu rozdz. 18: Proza, poezja, dramat, komiks, gazeta, część 1: Proza powieściowa, s. 331-338).
Bujnicka M., Bohaterki romansu popularnego (Z zagadnień konstrukcji), [w:] Postać w dziele literackim, red. Cz. Niedzielski, J. Speina, Toruń 1982, s. 71-83.
Bujnicki T., Trylogia Sienkiewicza na tle tradycji polskiej powieści historycznej, Wrocław 1973 (tu rozdz. V: Postać literacka, s. 96-110).
Dubowik H., Fantastyka w literaturze polskiej, Bydgoszcz 1999 (tu Wstęp, część c: Typologia postaci fantastycznych, s. 23-29).
Eco U., Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, przeł. J. Ugniewska, Kraków 2008..
Gemra A., Od gotycyzmu do horroru. Wilkołak, wampir i Monstrum Frenkensteina w wybranych utworach, Wrocław 2008.
Martuszewska A., Architektonika literackiego romansu, Gdańsk 2014 (tu rozdz. II: Metamorfozy heroiny romansu, s. 57-88; rozdz. III: Heros i demon, książę lub milioner, s. 89-108).
Martuszewska A., Poetyka polskiej powieści dojrzałego realizmu (1876-1895), Wrocław 1977 (tu rozdz. III: Postać w kontekście społeczeństwa, s. 93-154).
Sapkowski A., Rękopis znaleziony w smoczej jaskini. Kompendium wiedzy o literaturze fantasy, Warszawa 2005 (tu rozdz. VIII: Bohater naszych czasów, czyli o bohaterach i bohaterkach fantasy garść przemyśleń, s. 154-162; rozdz. X: Stwory światła, mroku, półmroku i ciemności, s. 173-214).
Stoff A., „Zagłoba sum”. Studium postaci literackiej, Toruń 2006.
Wierzchołowska D., Świat kobiecy w „Emancypantkach” Bolesława Prusa, Zielona Góra 2001 (tu rozdz. V: Charaktery, s. 99-127).
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności pisanie kreatywne.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 14-05-2021 18:51)