SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Imaginarium kultury i literatury popularnej |
Kod przedmiotu | 09.2--LPKSGP-INiLP-S20 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Literatura popularna i kreacje światów gier |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Wykład skoncentrowany zostanie wokół takich zagadnień jak:
Nadrzędnym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wyżej wymienioną tematyką oraz ewolucją motywów, co pozwoli na wykreowanie autorskich koncepcji. Ćwiczenia będą miały wymiar praktyczny, dzięki czemu uczestnicy sprawdzą swoje kompetencje pracy w zespole oraz ocenią własny potencjał twórczy.
brak
Wykład
Ćwiczenia
1. Podstawy rysunku (2)*:
2. Concept art (termin, zasady budowy, wymogi techniczne, zastosowanie, szukanie referencji i budowanie bazy zdjęć)(1)
4. Potwory, monstra, bestie, stwory fantastyczne, mutanty - concept art postaci (3)
5. Ewolucja bohatera – na podstawie wybranej postaci z literatury i kultury popularnej (1)
6. Sztuka kartografii – rysowanie mapy na postawie opisu przestrzeni (1)
7. Prezentacja prac zaliczeniowych (omówienie koncepcji, przygotowanie wystawy końcowej) (1)
*jednostki lekcyjne
Zagadnienia omówione zostaną w oparciu o literaturę przedmiotu oraz wybrane utwory z obszaru literatury, filmu, gier i malarstwa.
Ćwiczenia: dyskusja, analiza tekstu źródłowego, praca koncepcyjna, praca w grupie.
Wykład: metoda podawcza, wykład konwersatoryjny.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia:
Wykład:
Adamowicz I., Annały cyberpunku, „Feniks” 1991, nr 5.
Atwood M., Opowieść podręcznej, przekł. Zofia Uhrynowskiej-Hanasz, Warszawa1986.
Berg T. R., Teatr świata. Mapy, które tworzą historię, przeł. M. Gołębiewska-Bijak, Kraków 2018.
Borges J. L., Zoologia fantastyczna, Warszawa 1983.
Copper J. C., Zwierzęta symboliczne i mityczne, Poznań 1998.
Huxley A., Nowy wspaniały świat, przekł. Bogdan Baran, Warszawa 2002.
Johnston J., Chiang D. Star Wars Art: Koncepty, tłum. M. Bauer, Warszawa 2017.
Kozak Ł., Stare obrazki ze zwierzętami (fanpege).
Lovecrafta H. P., Zew Cthulhu (dowolne wydanie).
Maj K. M., Allotopie. Topografia światów fikcjonalnych, Kraków 2015.
Maj K. M., Światotwórstwo w fantastyce. Od przedstawienia do zamieszkiwania, Kraków 2019.
Marcela M., Monstruarium nowoczesne, Katowice 2015.
Nowakowski A., Fantastyczne światy na okładkach i w ilustracjach książek oraz czasopism od wieku XIX do lat 80 wieku, Kraków 2014.
Pełka L. J., Polska demonologia ludowa (dowolne wydanie).
Rewers E., Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Kraków 2015.
Sacha-Piekło M., Zaświaty i krainy mityczne, Kraków 1999.
Sławiński J., Przestrzeń w literaturze: elementy rozróżnienia i wstępne oczywistości, [w:] tegoż, Próby teoretycznoliterackie, Kraków 2000.
Stepnowska T., Spory o istotę i granicę światów przedstawionych fantastyki, [w:] Tekstowe światy fantastyki, Białystok 2017, s. 11-21.
Szacki J., Spotkania z utopią. Warszawa 1980.
Zych P., Vargas W., Bestiariusz słowiański, Olszanica 2012.
Bajtlik J., Nić Ariadny. Mity i legendy, Warszawa 2018.
Bioware, The Art of Dragon Age: Inquisition, Dark Horse Comics (dowolne wydanie).
Bocian, K., Odmienne stany cielesności. Antropologia ciała w polskiej literaturze fantastyczno- -naukowej (1989-2005), Kraków 2009.
Narracja fantastyczna, pod red. K. Olkusz, K.M. Maj, Kraków 2017.
Olkusz K., Przestrzeń strachu. O mieście we współczesnej polskiej fantastyce grozy, „Kultura Miasta” 2010, z. 1 , s. 45-52.
Oramus D., Imiona Boga. Motywy metafizyczne w fantastyce drugiej połowy XX w., Kraków 2011.
Publikacje z serii Wielka księga (Smoki, Kosmos, Dinozaury), Wydawnictwo Wilga.
Sztuka rysowania, Wydawnictwo Arkady (dowolne wydanie).
Topografia podróży, pod red. A. Całek, Wrocław 2020.
Wasiński S., Światy mityczne, światy logiczne. Odmienne wizje w twórczości Studia Ghibli, „Litteraria Copernicana” 2014, z. 2(14), s. 245-261.
Wieczorkiewicz A., Monstruarium, Gdańsk 2019.
Wieczorkiewicz A., Muzeum ludzkich ciał, Gdańsk 2000.
Żyto K., Strategie labiryntowe w filmie fikcji, Łódź 2010.
Filmy:
Fritz L. (reż.) Metropolis, 1927.
Legendarne bestie, Londyn 2018 (https://vod.pl/legendarne-bestie).
Lucas G. (reż.) Gwiezdne wojny, część I: Mroczne widmo, 1999.
Scott R. (reż.) Łowca androidów, 1982.
Wimmer K. (reż.) Equilibrium, 2002.
Brak
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 14-05-2021 17:51)