SylabUZ

Generate PDF for this page

Podręczniki narracyjnych gier fabularnych - course description

General information
Course name Podręczniki narracyjnych gier fabularnych
Course ID 08.9-WH-LPKSGP-Pingf-S21
Faculty Faculty of Humanities
Field of study popular literature and world creation in games
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzanna Uździcka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Wprowadzenie studentów w wybrane realia konstruowania gier fabularnych, głównie gatunku - gry fabularne narracyjne.  

Zapoznanie z funkcją, potencjałem illokucyjnym, strukturą i warstwą poznawczą różnego typu podręczników do gier fabularnych narracyjnych.

 

 

Prerequisites

Brak

Scope

  1. Pojęcie gry.
  2. Gry fabularne RPG (Role Playing)  jako zjawiska kultury współczesnej.
  3. Rozumienie i sposoby definiowania terminów gra fabularna : narracyjna gra fabularna.
  4. Struktura i istota gier fabularnych. Charakterystyka i funkcja ich elementów.
  5. Pojęcie i znaczenie immersji
  6. Pojęcie, funkcja i rodzaje podręczników.
  7. Podręczniki do systemów klasycznych gier fabularnych jako gatunek.
  8. Podręcznik do gier fabularnych jako paratekst.
  9. Aspekty komunikacyjne funkcjonowania podręczników do systemów klasycznych gier fabularnych.
  10. Analiza wybranych podręczników, np. Podręcznika Gracza w systemie Dungeons & Dragons.
  11. Komunikacyjna rola encyklopedii w grach fabularnych na przykładzie serii The Elder Scrolls.

Teaching methods

Dyskusja, praca ze źródłami, prezentacja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Uczestnictwo na zajęciach, aktywny udział w zajęciach, prezentacja wybranego podręcznika.

Recommended reading

Busse-Brandyk A., Chmielewska-Łuczak Danuta, Narracyjne gry fabularne jako droga do nieświadomości, „Homo Ludens” 2009, nr 1, s. 61-73.

Gry fabularne. Kultura – praktyki – kontekst, red. R. Dudziński,  A. Wróblewska, Wrocław 2016, s. 49 – 70.

Ficek E., Współczesny poradnik: próba lingwistycznej charakterystyki gatunku i jego wielorakich aktualizacji, „Linguarum Silva” 2012, nr 1, s 151-166.

Fulińska A., Janicki J. T.,  Wstęp do analizy strukturalnej gier fabularnych, „Teksty Drugie” 2002, 6, s. 150-157.  

Grzybkowska D., Gry fabularne – ontologia, komunikacja. Zjawisko społeczno – kulturowe, „Literatura Ludowa” 2001, nr 3, s. 11 – 28.

Kulturotwórcza funkcja gier: gra jako medium, tekst i rytuał, red. A. Surdyk,  seria: Język-Kultura-Komunikacja,  Poznań 2007.

Matyka M., Wybrane aspekty komunikacyjne funkcjonowania podręczników do systemów klasycznych gier fabularnych – miedzy autorem tekstu a nadawcą wirtualnym, „Homo Ludens” 1 (4), 2012, s. 135 – 148.

Surdyk A., Od Tolkiena do glottodydaktyki, czyli o technice gier fabularnych w dydaktyce języków obcych i gustach literackich studentów, [w:] Kulturotwórcza funkcja gier: gra jako medium, tekst i rytuał, red. A. Surdyk,  seria: Język-Kultura-Komunikacja,  Poznań 2007, s. 91-98.

Szeja J. Z., Gry fabularne. Nowe zjawisko kultury współczesnej, Kraków 2004.

Uździcka M., Podręcznik do gier fabularnych jako paratekst, Kniževna Istorija 2019.

Further reading

Maj K. K., Czas światoodczucia. Imersja jako nowa poetyka odbioru, „Teksty Drugie” 2015, nr 3, s. 368 – 394.

Maziarz C., Zagadnienia metodologiczne modelowania podręczników w aspekcie dydaktycznym, [w:] Teoretyczne i praktyczne aspekty metodologii badań podręcznika szkolnego, red. Z. Krzemianowski, J. Skrzypczak, Warszawa 1986.

Kubiński P., Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków  2016.

Surdyk A., Technika Role Play oraz Gry Fabularne na lektoracie języka angielskiego, [w:] Wokół autonomizacji w dydaktyce języków obcych. Badania i refleksje, red. W. Wilczyńska, Poznań 2002, s. 124-125.

Żółkiewski S., Teksty kultury. Studia, Warszawa 1988.

Notes

Brak


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 13-05-2021 22:15)