SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Nowe trendy w turystyce |
Kod przedmiotu | 16.2-WB-WF3PD-NTwT-S21 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest analiza najnowszych tendencji występujących w turystyce i rekreacji pod wpływem zmieniających się uwarunkowań, jak również przekonanie studenta o konieczności prognozowania i planowania przyszłości w turystyce poprzez wskazanie na praktycznych przykładach wpływu różnych czynników zmian na zmiany w popycie i podaży turystycznej.
Wiadomości podstawowe dotyczące geografii turystycznej
1. Definicja turystyki, ruchu i rynku turystycznego oraz charakterystyka uwarunkowań rozwoju turystyki.
2. Ewolucja turystyki międzynarodowej - od formy elitarnej do masowej. Wpływ globalizacji na turystykę. Dominujące trendy spędzania czasu wolnego na przestrzeni lat.
3. Egzo- i endogenne uwarunkowania zmian w turystyce
3. Uwarunkowanie egzogenne - wpływ zmian demograficznych i polaryzacji gospodarczej świata
4. Uwarunkowania egzogenne - zmiany w środowisku naturalnym (klimatyczne, rozwój zrównoważony) i skutki nieprzewidzianych kryzysów na rozwój turystyki
5. Tendencje w rozwoju transportu turystycznego i ich wpływ na rynek
6. Technologie informatyczne i komunikacyjne oraz ich wpływ na zachowania producentów i konsumentów
7. Uwarunkowania endogenne - tendencje w hotelarstwie i gastronomii.
8. Produkty turystyczne i zmiany w strukturze oferowanych produktów jako sposób dostosowania się do popytu nabywców
9. Koncepcja hard&soft tourism
10. Rozwój sportów ekstremalnych, turystyki przemysłowej i kulturowej jako przykłady zmian w produkcie turystycznym
11. Dywersyfikacja rodzajów i form turystyki w ujęciu społecznym
12. Dzieci i młodzież jako twórcy i odbiorcy nowych ofert w turystyce
13. Innowacyjne formy kreowanego lokalnego produktu turystycznego
14. Produkty turystyczne i ich wdrażanie. Etapy tworzenia produktu. Inwentaryzacja składników produktu oraz ich selekcja
- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną,
- metoda projektowa
- studium przypadku
- burza mózgów
- dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Projekt grupowy: przygotowanie pomysłu lokalnego produktu turystycznego w oparciu o najnowsze trendy w turystyce. Ocenie podlegać będzie: zgodność z tematem, kreatywność, umieszczenie w realiach regionu lubuskiego, możliwości realizacji. Na ocenę wpływać będzie również aktywność studenta podczas zajęć.
1. Kruczek Z., Banasik W., Dynamika przemian rynku turystycznego Warszawa 2014.
2. Biernat E., Dziedzic E., Trendy w turystyce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017.
3. Sokołowski M., Tomczykowska P., Kreatywność w turystyce. Nowe trendy w rozwoju turystyki, Wydawnictwo naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2016.
4. Berbeka J., Borodako K. (red.) Technologie informacyjne i komunikacyjne na rynku turystycznym Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2017.
1. Alejziak W., Szczechowicz B., Globalizacja a rozwój turystyki – implikacje dla planowania i polityki turystycznej, W: Uwarunkowania I plany rozwoju turystyki. Planowanie i polityka turystyczna Z. Młynarczyk, A. Zajadacz, (red.), Turystyka i Rekreacja – Studia i Prace, 22, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2019.
2. Morozova, I. (2016). Blog podróżniczy jako przestrzeń dla kreowania i komunikowania wzorców podróży. Folia Turistica, 40, 2016.
3. Poczta, J., Mariianchuk, M., Samoświadomość turysty kulturowego a wizualność turystycznego świata, powszechność fotografii i ich wpływ na jakość turystycznego przeżywania. Turystyka Kulturowa, 11, 2013.
4. Zeng, B., Gerritsen, R., What do we know about social media in tourism? A review. Tourism Management Perspectives, 10, 2014.
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 15-04-2021 15:42)