SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Developmental Psychology of Adolescence and Development Support - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Developmental Psychology of Adolescence and Development Support
Kod przedmiotu 0313-WP-PED-DPA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek WNS - oferta ERASMUS / Pedagogika
Profil -
Rodzaj studiów Program Erasmus pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • mgr Joanna Hadzicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Provide knowledge about development during adolescence, especially its psychological aspects related to identity crisis, and methods of supporting and enhancing developmental processes of adolescence. Prepare students for implementing knowlede of this period of life and creating enhancing development programs.

Wymagania wstępne

Basic course of psychology

Zakres tematyczny

Are hormones really guilty of everything? Multidimensionality of adolescents’ development and relations between its aspects.

Who am I? No-one? Every-one? The concept of identity and its crisis, the cultural context of its formation.

„We” or „I”? Individual and group identity.

Hiding and turning around: identity forming processes.

One for all, all for one: adolescents’ peers group and its impact on adolescents’ development.

From beginning to the end: mechanisms of youth organizations and their leaders impact.

Know-how: tips for creating programs for adolescents and projects as the most effective method of work.

Project – analysis of formal youth group, its working methods and impact mechanisms.

Metody kształcenia

Literature studies, class discussion, small groups discussion, problem solving or case studies, project.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Participation, literature studies and project are evaluated.

Literatura podstawowa

1. Christens, B. D., Kirshner, B. (2011). Taking stock of youth organizing: An interdisciplinary perspective. W: C.A. Flanagan, B.D. Christens (red.), Youth civic development: Worka t the cutting edge. New Directions for Child and Adolescent Development, 134, 27-41

2. Steinberg, L. (2009). Should the science of adolescent brain development inform public policy? American Psychologist, 11, 739-750.

Literatura uzupełniająca

1. Luyckx, K., Goossens, L., Soenens, B., Beyers, W., Vansteenkiste, M. (2005). Identity statuses based on 4 rather than 2 identity dimensions: extending and refining Marcia’s paradigm. Journal of Youth and Adolescence, 34 (6), 605-618.

2. Moshman, D. (2011). Adolescents and their teenage brains. Human Development, 54, 201-203.

Uwagi

*The subject can be run every semester, in case there is not enough persons to make a group there will be individual class run during instructor hours.


Zmodyfikowane przez dr Magdalena Pokrzyńska (ostatnia modyfikacja: 15-04-2021 19:19)