SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Comparative Pedagogy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Comparative Pedagogy
Kod przedmiotu 0111-WP-PED-CP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek WNS - oferta ERASMUS / Pedagogika
Profil -
Rodzaj studiów Program Erasmus drugiego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • dr Magdalena Zapotoczna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

The aim of course is: 1) to acquaint students with the structure of the educational systems in the world’s high developer countries nowadays; 2) to give the appropriate evaluation of the present educational system in Poland; 3) to suggest ideas for practical work in school.

Wymagania wstępne

Basic knowledge from the area of contemporary trends in education.

Zakres tematyczny

  1. Contemporary transformation of educational systems in the world.
  2. Selected aspects of international cooperation in the field of education (UNESCO, ONZ, EAEA, ESREA, OECD, The World Bank).
  3. Pre-school in Europe.
  4. Reading skills in Europe and results from PISA.
  5. Trends in mathematics and science performance and results from PISA.
  6. Higher education and the influence of the Bologna process.
  7. Adult education.
  8. School autonomy in Europe.
  9. Education and the labor market.
  10. The comparative analysis of school systems in Europe (history, organization and structure of education, teacher education, planned reforms).

Metody kształcenia

Discussion, debate, problem methods, project, presentation  

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

The requirement to pass is active  participation in class discussions (25% of general grade),  description a report/ presentation/ poster selected from the area of comparative pedagogy (50%), individual/ group preparation of an essay or preparation of a portfolio (25%).

Literatura podstawowa

1.      A Child in School Setting, I. Nowosad, G. Miłkowska (eds.), Adam Marszałek, Toruń 2011.

2.      Bielska E., Radziewicz-Winnicki A., Roter A., Social and Educational Problems in Poland, Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania, Katowice 2005.

3.      Early childhood education and care in Europe: tackling social and cultural inequalities, Eurydice, January 2009.

4.      From education to working life. The labour market outcomes of vocational education and training, Cedefop, Publications Office of the European Union, Luxembourg 2012.

5.      Hörner, H. Döbert, B. von Kopp, W. Mitter, The Education Systems of Europe, Springer, Dordrecht 2007.

6.      OECD, PISA 2009 Results: What Students Know and Can Do: Student Performance in Reading, Mathematics and Science, Vol. 1.

7.      Szymański M.J., Nowosad I., Polish Education at the Time of Changes, Zielona Góra-Kraków 2006.

8.      The system of education in Poland, Foundation for the Development of the Education System, Warsaw 2012, 2014.

Literatura uzupełniająca

The further sources in English will be provided by the lecturer during the course.

Uwagi

Language of instruction: English or German

*The subject can be run every semester, in case there is not enough persons to make a group there will be individual class run during instructor hours.


Zmodyfikowane przez dr Magdalena Pokrzyńska (ostatnia modyfikacja: 15-04-2021 19:20)