SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedeutology - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedeutology
Kod przedmiotu 0110-WP-PED-Pd
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek WNS - oferta ERASMUS / Pedagogika
Profil -
Rodzaj studiów Program Erasmus drugiego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • dr Magdalena Zapotoczna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

The aim of course is: 1) to introduce students to the social and cultural context of teachers’ role; 2) acquaint students with the basic knowledge on the different aspects of functioning teachers in the profession and main concepts of teachers’ education; 3) to suggest ideas for practical work in school and training skills of using acquired knowledge to the analysis of education processes and teachers’ self-study.

Wymagania wstępne

Basic knowledge in Pedagogy and Sociology.

Zakres tematyczny

  1. Transformation of the teaching profession in Poland in the European context.
  2. Status of the teacher in Poland and in the Europe.
  3. Teachers training.
  4. The teacher leadership competencies.
  5. Teacher’s professionalism.
  6. Development of the teaching profession- schooling and improvement in the profession.
  7. The teacher as an innovator.
  8. Cooperation between teachers and parents.
  9. Dilemmas in teaching practice.
  10. The teacher in the period of change.

Metody kształcenia

Discussion, debate, problem methods, project, presentation

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

The requirement to pass is active participation In class discussions (25% of general grade), description a report/presentation/ poster selected from the area of pedeutology (50%), individual/ group preparation of an essay or preparation of a portfolio (25%).

Literatura podstawowa

1.     Education for teachers and pedagoues: issues in international context, ed. Z. Jasiński, T. Lewowicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2006.

2.     Gabryś-Baker D., Reflectivity in pre-service teacher education a survery of theory and practice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2012.

3.     Problems of teacher education in rolling changes of educational system all over the world, E. Putkiewicz, A. Wiłkomirska (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2003.

4.     School in Community – Community in School, E. Bochno (ed.), International Forum for Education no. 1 (5), 2013, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2013.

5.     Szempruch J., The school and the teacher in the period of change, Impuls, Kraków 2010.

6.     Szymański M.J., Nowosad I., Polish Education at the Time of Changes, Uniwersytet Zielonogórski, Akademia Pedagogiczna im. KEN, Zielona Góra 2006.

7.     The Experience of New Teachers. Results from TALIS 2008, OECD 2012.

8.     The system of education in Poland, Foundation for the Development of the Education System, Warsaw 2012, 2014.

9.      The teaching profession in: profile, trends and concerns. Report IV: Keeping teaching attractive for the 21st century, Eurydice 2004.

Literatura uzupełniająca

The further sources in English will be provided by the lecturer during the course.

Uwagi

Language of instruction: English or German

*The subject can be run every semester, in case there is not enough persons to make a group there will be individual class run during instructor hours.

 


Zmodyfikowane przez dr Magdalena Pokrzyńska (ostatnia modyfikacja: 15-04-2021 19:20)