SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Etyka społeczna |
Kod przedmiotu | 08.1-WH-FD-ES-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filozofia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Studenci w ramach zajęć poprzez studiowanie tekstów źródłowych mają zaznajomić się z teoretycznymi podstawami etyki społecznej oraz nauczyć się praktycznego zastosowania jej zaleceń w praktyce politycznej i gospodarczej. Celem zajęć jest także nabywanie kompetencji w diagnozowaniu problemów i patologii społecznych. Studenci nabywają także kompetencji w zakresie posługiwania się współczesną terminologią etyczną i rozstrzygania najczęściej spotykanych dylematów moralnych powstających w życiu społecznym.
Studenci powinni mieć opanowane podstawy wiedzy z zakresu historii filozofii i etyki oraz podstaw socjologii a także swobodnie operować podstawową terminologią filozoficzną
1. Czynnik przyrodniczy i społeczny w rozwoju moralności. 2. Socjologia moralności. 3. Etos w funkcjonowaniu grupy społecznej. 4. Postawy moralne. Moralność autonomiczna a heteronomiczna. 5. Stadia rozwoju moralnego człowieka. 6. Etyka indywidualistyczna a etyka społeczna. 7. Problem sumienia i sankcje społeczne. 8. Prawda i kłamstwo w życiu społecznym. 9. Dylematy moralne współczesnego świata. 10. Stosunek polityki do moralności. Nieposłuszeństwo obywatelskie. 11. Prawa człowieka w perspektywie moralnej. 12. Sprawiedliwość globalna. Problem nędzy i nierówności społecznych w świecie. 13. Dylemat współczesnego społeczeństwa – pomiędzy opiekuńczością państwa a wolną grą sił rynkowych. 14. Wojna i terroryzm jako problem moralny. 15. Spory w etyce społecznej: liberalizm, marksizm, ekologizm, feminizm, komunitaryzm, konsekwencjalizm. Epoka ponowoczesna – świat bez etyki.
praca z dokumentami źródłowymi, symulacja, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest systematyczne uczestnictwo w zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnej pracy zaliczeniowej
1. Arystoteles, Polityka, PWN, Warszawa 1996.
2. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa 2002.
3. W. Kymlicka, Współczesna filozofia polityczna, Znak, Kraków 1998.
4. J. Majka, Etyka społecznas i polityczna, ODiSS, Warszawa 1993.
5. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, KiW, Warszawa 1998.
6. J. Rawls, Teoria sprawiedliwości, przekł. M. Panufnik, J. Pasek, A. Romaniuk, PWN, Warszawa 1994
7. T. Ślipko, Zarys etyki szczegółowej. T. 2, Etyka społeczna, WAM, Kraków 2005.
8. J. Teichman, Etyka społeczna, przeł. Gąsior-Niemiec, Oficyna Naukowa, Warszawa 1999.
9. R. Wright, Moralne zwierzę. Dlaczego jesteśmy tacy, a nie inni: psychologia ewolucyjna a życie codzienne, przekład H. Jankowska, Warszawa 2003.
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 22-04-2021 15:20)