SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru B2: Filozofia dzieciństwa |
Kod przedmiotu | 08.1-WH-FP-PFD |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filozofia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z zakresem tematycznym badań nad dzieciństwem oraz podstawowymi koncepcjami dzieciństwa i miejsca dziecka w społeczeństwie.
Brak
Dzieciństwo jako problem filozoficzny
Childhood studies: historyczny, socjokulturowy i politologiczny kontekst badań nad dzieciństwem
Historyczny przegląd koncepcji dzieciństwa
Współczesne ujęcia dziecka i jego miejsca w świecie
Problemy filozofii dziecka: definicja dzieciństwa, rozwój poznawczy i moralny dzieci, dziecko a sztuka, prawa dziecka, dziecko a śmierć
Dziecko jako filozof
wykład z elementami pogadanki, prezentacja multimedialna, analiza tekstu, projekcja filmu
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Praca semsetralna: esej na zadany temat lub recenzja książki z dziedziny filozofii dzieciństwa
Wybrane fragmenty:
Aries P., Historia dzieciństwa. dziecko i rodzina w dawnych czasach, Wyd. Marabut, Gdańsk 1995
Cudowska A., Fenomenologiczne badania nad dzieciństwem oraz ich znaczenie w rozwijaniu zdolności uczenia się, w: Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy. Red. Ewa Filipiak, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego 2008
Dziecko i dzieciństwo. W kręgu pytań i poszukiwań teoretyczno-badawczych, red. Katarzyna Segiet, Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza 2007
Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. Dzieje nowożytne, red. Krzysztof Jakubiak, Wiesław Jamrożek, tom drugi, Wyd. Akademii Pedagogicznej Bydgoszcz 2002
Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. Starożytność. Średniowiecze, red. Juliusz Jundziłł i Dorota Żołądź-Strzelczyk, tom pierwszy, Wyd. Akademii Pedagogicznej,Bydgoszcz 2002
Kehily M.J., Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, przeł. Ks. Marek Kościelniak, Kraków: Wydawnictwo WAM 2008
Mathews G., Philosophy of Childhood, Harvard 1996
Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, PWN, Warszawa 2000
Segiet K., Dziecko i jego dzieciństwo w perspektywie naukowego poznania i doświadczania rzeczywistości. Studium pedagogiczno-społeczne, Poznań: WN UAM 2011
Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk: Pedagogika GWP 2007
Bielik-Robson A., Tragedia rozwoju, czyli nowoczesność dzieckiem podszyta, „Sztuka i Filozofia” 2003 nr 22-23
Coles R., Inteligencja moralna dzieci, przekład D. Gaul, M. Machowski, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 1999
Dzieci, wybór i opracowanie M. Janion, S. Chwin, Wyd. Morskie, Gdańsk 1988
Erikson E.H., Dzieciństwo i społeczeństwo, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 1997
Szczepska-Pustkowska M., Od filozofii dzieciństwa do dziecięcej filozofii życia. Casus władzy (i demokracji), Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2011
Theiss W., Zniewolone dzieciństwo, Wyd. Żak, Warszawa 1996
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 22-04-2021 15:18)