SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru B6: Wprowadzenie do estetyki |
Kod przedmiotu | 08.1-WH-KP-PWE |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Kulturoznawstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu estetyki.
Podstawy wiedzy filozoficznej z historii, historii kultury, historii sztuki.
Pojęcie estetyki: estetyka jako dziedzina nauki, obszar badań i zainteresowań, główne narzędzia pojęciowe;
Klasyczne koncepcje estetyczne.
Estetyka nowożytna.
Klasyczna estetyka niemiecka – od Kanta do Hegla.
Główne problemy estetyki współczesnej.
Dwudziestowieczne estetyki filozoficzne - fenomenologia, psychoanaliza, egzystencjalizm, marksizm i Szkoła Frankfurcka, hermeneutyka.
Inspiracje postmodernistyczne w teorii sztuki. Próby przełamania kryzysu współczesnej estetyki. Nietzscheańskie podstawy współczesnej krytyki estetycznej.
Modernizm jako zapowiedź ponowoczesnych problemów w ujęciu Zygmunta Baumana.
Dekonstrukcja modernizmu – Jaques Derrida, Jonathan Culler, Paul de Man.
Wzniosłość w koncepcji Jean-Francoisa Lyotarda.
Ustanowienie nowego pola współdziałania filozofii i sztuki. Propozycja Wolfganga Welsch.
dyskusja, praca z tekstem źródłowym, praca ze źródłami cyfrowymi.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
weryfikacja przygotowania do zajęć, punkty za aktywność na zajęciach, krytyczne notatki o tekstach źródłowych.
(wybrane fragmenty – ustalane na bieżąco w trakcie trwania semestru):
1. Dziemidok Bogdan, Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa 2002.
2. Gołaszewska Maria, Estetyka i antyestetyka.
3. Morawski Stefan, Na zakręcie: od sztuki do posztuki. Kraków 1985.
4. Morawski Stefan, Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny? Warszawa 1987
5. Tatarkiewicz Władysław, Historia estetyki, (T.1: Estetyka starożytna, T.2: Estetyka średniowieczna, T.3: Estetyka nowożytna).
6. Wilkoszewska Krystyna, Estetyki filozoficzne XX w.
7. Gołaszewska M., Zarys estetyki, Warszawa 1983,
8. Hauser A., Społeczna historia sztuki i literatury, Warszawa 1974,
9. Czy to jest sztuka? Wprowadzenie do teorii sztuki
10. Cynthia Freeland, Czy to jest sztuka. Wprowadzenie do teorii sztuki. Poznań 2004.
1. Carroll Noel, Filozofia sztuki masowej. Gdańsk 2011.
2. Teoretycy, pisarze artyści o sztuce. Od starożytności do 1500. Wyb. i oprac. Jan Białostocki. Warszawa 1985.
3. Teoretycy, pisarze artyści o sztuce. 1500 - 1600. Wyb. i oprac. Jan Białostocki. Warszawa 1988.
4. Pękala T., Awangarda i ariergarda. Filozofia sztuki nowoczesnej, Lublin 2000.
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 23:33)