SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru B3: Zachowania organizacyjne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru B3: Zachowania organizacyjne
Kod przedmiotu 14.4-WH-CDFP-PZO
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Coaching i doradztwo filozoficzne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Patrycja Łychmus
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wprowadzenie studentów w problematykę zachowań organizacyjnych jako interdyscyplinarnej dziedziny wiedzy o zachowaniu człowieka w środowisku zawodowym. Intencją jest wskazanie możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu socjologii, psychologii w praktyce funkcjonowania w środowisku pracy. Wiedza ta znajduje przełożenie w sprawniejszym komunikowaniu się, rozumieniu postaw jednostek i zachowania grup, umiejętności zarzadzania sytuacjami konfliktowymi, motywowaniu pracowników a w konsekwencji efektywniejszym kierowaniu ludźmi w organizacji. Celem jest także nakłonienie studentów do wykorzystania mechanizmów wpływu społecznego do osiągania zamierzonych celów, przejawiania postaw asertywnych, jak również do wykorzystania wiedzy z zakresu postrzegania i autoprezentacji do skutecznego tworzenia wizerunku własnej osoby jako kompetentnego pracownika. 

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Wprowadzenie do zachowań organizacyjnych. Indywidualne, grupowe i systemowe determinanty zachowań organizacyjnych. Rozpoznawanie postaw i czynników determinujących indywidualne postawy w miejscu pracy. Percepcja i postrzeganie społeczne i ich wpływ na zachowania organizacyjne. Wywieranie wpływu na grupę oraz skuteczna autoprezentacja. Konstruowanie zespołu, definiowanie ról zespołowych. Motywowanie członków organizacji. Zarządzanie konfliktem w organizacji. Asertywność w pracy. 

Metody kształcenia

ykład konwersatoryjny,  praca indywidualna, praca z książką, praca z artykułem naukowym, metoda przypadków, gry dydaktyczne, praca w grupach, dyskusja, metody ekspresyjne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie:

- ocen cząstkowych z aktywności studenta uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta weryfikowanej w toku dyskusji, czy indywidualnych wypowiedzi na zadany wcześniej temat;

- ocen cząstkowych z aktywności studenta w pracy zespołowej weryfikowanej podczas analizy przypadków, dyskusji, pracy z tekstem; 

- sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta - (test 20% pytań stanowią pytania otwarte, 80% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru – pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na ćwiczeniach) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (progi ocen z testu (60-64% 3,0; 65-69% 3,25; 70-74% 3,5; 75-79% 3,75; 80-84% 4,0; 85-99% 4,25; 90-94% 4,5; 95-97% 4,75; 98-100% 5,0;),

Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny doliczane są punkty z aktywności. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu [bardzo dobry 5,0 – 4,76; dobry plus 4,75 – 4,36; dobry 4,35 – 3,76, dostateczny plus 3,75 – 3,36; dostateczny 3,35 – 3,0].

Literatura podstawowa

  1. Bednarska-Wnuk I., Michalak J.M., Świątek-Barylska I., Zachowania organizacyjne. Organizacja jako przestrzeń kształtowania zachowań pracowników, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015
  2. Gros U., Zachowania organizacyjne w teorii i praktyce zarządzania, PWN, Warszawa 2019
  3. Kmiotek, K., Piecuch T., Zachowania organizacyjne, Difin, Warszawa, 2012
  4. Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji. PWE, Warszawa 2014
  5. Kuc B., Moczydłowska J., Zachowania Organizacyjne. Podręcznik Akademicki, Difin, Warszawa 2009

Literatura uzupełniająca

  1. Cialdinii R., Wywieranie wpływu na ludzi Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008
  2. Czajkowska, M., Januszkiewicz, K.,  Kołodziejczak, M.,  Zalewska-Turzyńska, M. (red.), Zachowania organizacyjne. Relacje społeczne w przestrzeni zmian, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź: 2015
  3. Doliński D., Techniki wpływu społecznego, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2006
  4. Kenrick D., Neuberg S., Cialdini R., Psychologia społeczna Rozwiązane tajemnice, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006
  5. Potocki A. (red.), Zachowania organizacyjne, Difin, Warszawa 2005

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Patrycja Łychmus (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 10:58)