SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia emocji i motywacji |
Kod przedmiotu | 14.4-WH-CDFP-PEM |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Coaching i doradztwo filozoficzne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Nadrzędnym celem zajęć jest zrozumienie roli emocji i motywacji w życiu człowieka. Szczególny nacisk
zostanie położony na rozróżnienie naukowego rozumienia pojęć i zjawisk z obszaru emocji i motywacji od wiedzy
potocznej, pokazanie najnowszych odkryć nauki w zakresie rozumienia i badania zjawisk emocjonalnych i
motywacyjnych praz przekazanie wiedzy o mechanizmach powstawania emocji i motywacji.
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej, zaangażowanie i dobra motywacja studenta do
zdobywania wiedzy z omawianego obszaru nauki.
Podstawowe zagadnienia dotyczące procesów emocjonalnych: skąd się biorą emocje, jaka jest ich geneza, jakie
są typy emocji, jakie są konsekwencje wzbudzenia emocji dla funkcjonowania człowieka, na czym polega funkcja
motywacyjna emocji, emocje świadome vs. Nieświadome.
Psychologiczne koncepcje emocji.
Stereotypy i reguły ekspresji emocji: ekspresja werbalna, mimika i zachowania niewerbalne, specyficznośc
sytuacyjna i kulturowa. Zróżnicowanie w zależności od płci, kultury.
Społeczny kontekst rozwoju emocji: emocje a wychowanie, wpływ kultury i zdarzeń historycznych, kształtowanie i
rozwój emocji w cyklu życia.
Emocje i ich wpływ na funkcjonowanie człowieka: pojęcie dobrostanu psychicznego, dojrzałość emocjonalna,
inteligencja emocjonalna, zaburzenia afektywne.
Emocje a zdrowie: Emocje a choroby somatyczne przyczyny i wskaźniki podatności na zachorowania,
poznawczo-emocjonalne podejście do radzenia sobie ze stresem zdrowotnym, wpływ emocji na odporność.
Szczegółowe omówienie wybranych emocji: strach, smutek, złość, wstręt i poczucie winy.
Podstawowe zagadnienia dotyczące procesów motywacyjnych: jakie są różnice między motywacją, potrzebą,
popędem, celem, jakie są typy motywacji, na czym polegają konflikty motywacyjne, rola motywacji
nieświadomych, standardy wartościowania i mechanizmy samokontroli, motywacje wyższego rzędu i motywacje
prospołeczne.
Wykład tradycyjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zajęcia kończą się sprawdzianem pisemnym. Minimalny próg procentowy do uzyskania pozytywnej oceny
wynosi 70%. Ocena wystawiana jest na podstawie uczestnictwa w zajęciach, aktywnego udziału w dyskusjach
i oceny z kolokwium zaliczeniowego.
Franken Robert (2012). Psychologia motywacji. Gdańsk, GWP
Haviland-Jones Jeannette M., Lewis Michael (2005). Psychologia emocji, Gdańsk, GWP.
Literatura uzupełniająca będzie na bieżąco przedstawiana na wykładach.
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 22-04-2021 15:17)