SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychology of emotions and motivation - course description

General information
Course name Psychology of emotions and motivation
Course ID 14.4-WH-CDFP-PEM
Faculty Faculty of Humanities
Field of study coaching and philosophical counseling
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Dorota Niewiedział
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Nadrzędnym celem zajęć jest zrozumienie roli emocji i motywacji w życiu człowieka. Szczególny nacisk 
zostanie położony na rozróżnienie naukowego rozumienia pojęć i zjawisk z obszaru emocji i motywacji od wiedzy 
potocznej, pokazanie najnowszych odkryć nauki w zakresie rozumienia i badania zjawisk emocjonalnych i 
motywacyjnych praz przekazanie wiedzy o mechanizmach powstawania emocji i motywacji. 

 

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej, zaangażowanie i dobra motywacja studenta do 
zdobywania wiedzy z omawianego obszaru nauki. 

 

Scope

Podstawowe zagadnienia dotyczące procesów emocjonalnych: skąd się biorą emocje, jaka jest ich geneza, jakie 
są typy emocji, jakie są konsekwencje wzbudzenia emocji dla funkcjonowania człowieka, na czym polega funkcja 
motywacyjna emocji, emocje świadome vs. Nieświadome. 
Psychologiczne koncepcje emocji. 
Stereotypy i reguły ekspresji emocji: ekspresja werbalna, mimika i zachowania niewerbalne, specyficznośc 
sytuacyjna i kulturowa. Zróżnicowanie w zależności od płci, kultury. 
Społeczny kontekst rozwoju emocji: emocje a wychowanie, wpływ kultury i zdarzeń historycznych, kształtowanie i 
rozwój emocji w cyklu życia. 
Emocje i ich wpływ na funkcjonowanie człowieka: pojęcie dobrostanu psychicznego, dojrzałość emocjonalna, 
inteligencja emocjonalna, zaburzenia afektywne. 
Emocje a zdrowie: Emocje a choroby somatyczne przyczyny i wskaźniki podatności na zachorowania, 
poznawczo-emocjonalne podejście do radzenia sobie ze stresem zdrowotnym, wpływ emocji na odporność. 
Szczegółowe omówienie wybranych emocji: strach, smutek, złość, wstręt i poczucie winy. 
Podstawowe zagadnienia dotyczące procesów motywacyjnych: jakie są różnice między motywacją, potrzebą, 
popędem, celem, jakie są typy motywacji, na czym polegają konflikty motywacyjne, rola motywacji 
nieświadomych, standardy wartościowania i mechanizmy samokontroli, motywacje wyższego rzędu i motywacje 
prospołeczne. 

 

Teaching methods

Wykład tradycyjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, dyskusja 

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zajęcia kończą się sprawdzianem pisemnym. Minimalny próg procentowy do uzyskania pozytywnej oceny 
wynosi 70%. Ocena wystawiana jest na podstawie uczestnictwa w zajęciach, aktywnego udziału w dyskusjach 
i oceny z kolokwium zaliczeniowego. 

 

Recommended reading

Franken Robert (2012). Psychologia motywacji. Gdańsk, GWP 
Haviland-Jones Jeannette M., Lewis Michael (2005). Psychologia emocji, Gdańsk, GWP. 

 

Further reading

Literatura uzupełniająca będzie na bieżąco przedstawiana na wykładach.

Notes


Modified by dr Dariusz Sagan (last modification: 22-04-2021 15:17)