SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy marketingu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy marketingu
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-PM
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Barbara Jurkowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie z istotą, celami i instrumentami marketingu w gospodarce rynkowej. Nabycie umiejętności posługiwania się podstawowymi pojęciami marketingu, metodami i technikami marketingowymi oraz rozumienia i wykorzystania ich w praktyce.

 

Wymagania wstępne

Przyswajanie przez studenta wiedzy z zakresu podstaw marketingu wymaga wcześniejszego przygotowania z przedmiotów: ekonomia, zarządzanie. Student powinien rozumieć podstawowe kategorie ekonomiczne, zasady działania struktur podmiotowych rynku, opisu i analizy problemów zarządzania i marketingu.

Zakres tematyczny

Wykłady

  • Ewolucja poglądów na znaczenie marketingu.
  • Marketing – definicje (filozofia, istota, rola, znaczenie, zasady funkcje, zadania).
  • Marketing – pojęcia podstawowe.
  • Koncepcja marketing-mixu 4P (product, price, promotion, place) i jej rozwinięcie do 5P, 6P i 7P.
  • Instrumenty marketingu partnerskiego - 4C.
  • Zachowanie nabywców (klientów) na rynku.
  • Proces postępowania klienta.
  • Uwarunkowania i modele zachowań rynkowych w zależności od rodzaju nabywcy.
  • Segmentacja rynku .
  • Pojęcie i ogólne warunki wyodrębniania segmentów rynku.
  • Wybór rynków docelowych i pozycjonowanie oferty.
  • Elementy zarządzania marketingowego - podstawowe decyzje strategiczne.

Ćwiczenia

  • Produkt (istota, rodzaje, funkcje, filozofia produktu poszerzonego, linia asortyment, cykl życia produktu, marka- istota i znaczenie).
  • Cena (istota i funkcje ceny, procedura i wybrane metody ustalania cen, strategie cenowe, polityka upustów i rabatów).
  • Dystrybucja (pojęcie, kanały dystrybucji, rodzaje formy, zadania).
  • Promocja (promocja jako proces komunikacji, koncepcja promotion-mix’u, public relations, sponsoring, product placement).

Metody kształcenia

Wykłady i ćwiczenia dotyczą problematyki marketingu . Podczas wykładów i ćwiczeń ilustrowane będą materiały poglądowe (prezentacja multimedialna). Na ćwiczeniach przedstawione zostaną studia przypadków, a także scenariusze nawiązujące do określonego celu zajęć i stanowiących podstawę do konwersacji. Podczas ćwiczeń studenci będą pracować w grupach nad stworzeniem badań marketingowych i kampanii promocyjnej produktu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie przedmiotu na ocenę na podstawie oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z wykładów (50%).

Literatura podstawowa

1. Armstrong G., Kotler P., Marketing: wprowadzenie, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2012.

2. Domański T. (red.), Strategie budowania marki i rozwoju handlu : nowe trendy i wyzwania dla marketingu, PWE, Warszawa 2020.

3. Kotler P., Keller K., Marketing, Wyd. Rebis, Poznań 2012.

4. Kramer T., Podstawy marketingu, Wyd. PWE, Warszawa 2004.

5. Mruk H., Pilarczyk B., Szulce H., Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 2005.
 


 

Literatura uzupełniająca

1. Kubisiak P. (red.), ICAN Management Review Polska, ICAN Institute, Warszawa 2020.

2. Smyczek K. (red.), Consumer rights protection: threats and opportunities for enhancing consumer awareness,Publishing House of the University of Economics, Katowice 2020. 

3. Pabian B., Zarządzanie w turystyce zrównoważonej: zarys problematyki, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2020.

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Barbara Jurkowska (ostatnia modyfikacja: 07-06-2021 12:22)