SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Nowe trendy w turystyce - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Nowe trendy w turystyce
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-NTwT
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Agnieszka Gandecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest analiza najnowszych tendencji występujących w turystyce i rekreacji pod wpływem zmieniających się uwarunkowań, jak również  przekonanie studenta o konieczności prognozowania i planowania przyszłości w turystyce poprzez wskazanie na praktycznych przykładach wpływu różnych czynników zmian na zmiany w popycie i podaży turystycznej.

Wymagania wstępne

brak wymagań

Zakres tematyczny

 Wykład:

1. Definicja turystyki, ruchu i rynku turystycznego oraz charakterystyka uwarunkowań rozwoju turystyki. 

2. Ewolucja turystyki międzynarodowej - od formy elitarnej do masowej. Wpływ globalizacji na turystykę. Dominujące trendy spędzania czasu wolnego na przestrzeni lat. 

3. Egzo- i endogenne uwarunkowania zmian w turystyce.

4. Produkty turystyczne i zmiany w strukturze oferowanych produktów jako sposób dostosowania się do popytu nabywców

5. Koncepcja hard&soft tourism. Turystyka zrównoważona

6. Nowe typy, rodzaje i odmiany turystyki: turystyka kwalifikowana, turystyka kulturowa, incentive toursim, turystyka kontrowersyjna

7. Overtoursim i sposoby zapobiegania jego negatywnym konsekwencjom

Ćwiczenia:

1. Tendencje w rozwoju transportu turystycznego i ich wpływ na rynek

2. Technologie informatyczne i komunikacyjne oraz ich wpływ na zachowania producentów i konsumentów

3. Uwarunkowanie egzogenne - wpływ zmian demograficznych i polaryzacji gospodarczej świata 

4. Uwarunkowania egzogenne - zmiany w środowisku naturalnym (klimatyczne, rozwój zrównoważony) i skutki nieprzewidzianych kryzysów na rozwój turystyki

5. Uwarunkowania endogenne - tendencje w hotelarstwie i gastronomii. 

6. Dywersyfikacja rodzajów i form turystyki w ujęciu społecznym

7. Turystyka pocovidowa - czy zmierzch turystyki masowej?

8. Innowacyjne formy kreowanego lokalnego produktu turystycznego

9. Produkty turystyczne i ich wdrażanie. Etapy tworzenia produktu. Inwentaryzacja składników produktu oraz ich selekcja

Metody kształcenia

- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną, 

- metoda projektowa

- studium przypadku

- burza mózgów

- dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: kolokwium

ćwiczenia: projekt grupowy - przygotowanie pomysłu lokalnego produktu turystycznego w oparciu o najnowsze trendy w turystyce. Ocenie podlegać będzie: zgodność z tematem, kreatywność, umieszczenie w realiach regionu lubuskiego, możliwości realizacji. Na ocenę wpływać będzie również aktywność studenta podczas zajęć. 

Literatura podstawowa

1. Biernat E., Dziedzic E., Trendy w turystyce, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2017.

2. Stefaniak M., Kamel M., Muzea i wystawy interaktywne w Polsce. Współczesna atrakcja turystyczna, Turystyka Kulturowa 2014.

3. Nowacki M., E-marketing w praktyce regionów turystycznych Polski, Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego We Wrocławiu 2015, 49,

4. Papińska-Kacperek J., Miejskie aplikacje mobilne w turystyce kulturowej w Polsce, Turystyka Kulturowa Nr 2, 2016

5. Lubowiecki-Vikuk A., Trendy w turystyce zdrowotnej i aktywnej,  Biuletyn KPZK PAN Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk, Zeszyt 269, 2018. 

6. Sidorkiewicz M., Wykorzystanie rzeczywistości wirtualnej do promocji oferty touroperatorów. Ujęcie teoretyczne, Prace Naukowe UE we Wrocławiu, nr 473, Wrocław 2017.

Literatura uzupełniająca

1. Majewska J., Napierała, Adamiak, Wykorzystanie nowych technologii informacyjnych do opisu przestrzeni turystycznej, Folia Turistica, Kraków 2016.

2. Kowalczyk-Anioł, Tendencje rozwoju turystyki polskiej młodzieży pokolenia Y, Turyzm 22/2012.

3. Gołembski G. (red), Nowe trendy rozwoju turystyki, PWSZ w Sulechowie, Sulechów 2008.

4. literatura internetowa zalecana studentom na bieżąco, w miarę potrzeb

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 07-06-2021 21:00)