SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyka dydaktyczna (szkoła ponadpodstawowa) |
Kod przedmiotu | 08.3-WH-HistD-PDSZPPI-S21 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Historia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 60 |
Występuje w specjalnościach | Analityk informacji, Nauczycielska |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem praktyki jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną.
1. Praktyki dydaktyczne odbywają się w szkołach i placówkach systemu oświaty, w których do zajmowania stanowiska nauczyciela są wymagane kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. –Karta Nauczyciela.
2. Student/studentka są zobowiązani uzyskać zgodę dyrektora szkoły oraz nauczyciela – opiekuna praktyki na odbycie praktyki.
3. Kilkoro studentów może odbyć praktykę u tego samego nauczyciela tylko wtedy, gdy realizuje on odpowiednią liczbę godzin, konieczną do zaliczenia praktyki.
4. Termin zgłoszenia szkoły w której student/studentka będą odbywać praktykę określa koordynator praktyki z ramienia Uczelni.
5. Niedopuszczalne jest komasowanie zajęć lub skracanie czasu trwania praktyki.
6. Student/studentka są zobowiązani do stawienia się w szkole w pierwszym dniu trwania praktyki wraz z pełną jej dokumentacją, skierowaniem i instrukcją dotyczącą przebiegu praktyki
Zgodny z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450)
1.Zapoznanie ze specyfiką szkoły, w której praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole.
2.Aktywne obserwowanie: - pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych i wyciąganie wniosków z prowadzonej obserwacji, - stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, - sposobów oceniania uczniów,- zadawania i sprawdzania pracy domowej,
2.Zaplanowanie i przeprowadzenie pod nadzorem opiekuna praktyk serii lekcji (zajęć).
3.Analizowanie, przy pomocy opiekuna praktyk oraz nauczycieli akademickich sytuacji i zdarzeń pedagogicznych zaobserwowanych lub doświadczonych w czasie praktyk.
4.Współdziałanie z opiekunem praktyk dydaktycznych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych.
W trakcie praktyk winny być zapewnione następujące formy aktywności:
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Praktyka dydaktyczna na studiach drugiego stopnia realizowana w wymiarze 120 godzin w szkole ponadpodstawowej.
Praktyka w semestrze III odbywa się równolegle z zajęciami dydaktycznymi na Uczelni i obejmuje 60 godzin, w tym hospitacje i prowadzenie lekcji.
1. Warunkiem zaliczenia praktyki jest terminowe złożenie przez studenta dokumentacji przebiegu praktyki po jej zakończeniu oraz uzyskanie pozytywnej oceny odbytej praktyki.
2. Zaliczenia całości praktyki i wystawienia oceny końcowej dokonuje koordynator praktyk z ramienia Wydziału na podstawie dokumentacji określonej w Regulaminie praktyk oraz przekazanych przez nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia z dydaktyk szczegółowych, wyników rozmowy sprawdzającej znajomość i rozumienie: - zadań dydaktycznych realizowanych przez szkołę, - sposobu funkcjonowania oraz organizacji pracy dydaktycznej szkoły, - rodzajów dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty, oraz analizę portfolio studenta/studentki.
3.W wyjątkowych wypadkach, za zgodą dziekana, na wniosek studenta/studentki termin złożenia dokumentacji może zostać przełożony.
4.W stosunku do studenta/studentki, którzy z przyczyn uzasadnionych nie odbyli praktyki w terminie określonym w § 4, a w szczególności ze względu na: uczestnictwo w wymianie międzynarodowej, przyczyny losowe, dziekan może udzielić zgody na jej odbycie w innym terminie, niekolidującym z planem zajęć dydaktycznych według indywidualnych zasad, określanych każdorazowo dla poszczególnych przypadków.
wg bieżących potrzeb
wg bieżących potrzeb
Dokumentacja przebiegu praktyki obejmuje:
a) szczegółowy plan przebiegu praktyki (dziennik praktyk),
b) opinię z przebiegu praktyki podpisaną przez opiekuna praktyki i dyrektora szkoły wraz z oceną według skali: 5,0 -bardzo dobry; 4,5 –dobry plus; 4,0 –dobry; 3,5 –dostateczny plus; 3,0 –dostateczny; 2,0 –niedostateczny, która wchodzi w skład dokumentacji przebiegu studiów prowadzonej przez Dziekanat Wydziału Humanistycznego,
c) sprawozdanie z przebiegu praktyki, potwierdzone przez Dyrektora szkoły, przedstawiane w przypadku niezrealizowania całości instrukcji praktyki lub/i negatywnej opinii z przebiegu praktyki,
d) portfolio zawierające:
- konspekty prowadzonych lekcji i zajęć pozalekcyjnych z dokonaną przez opiekuna oceną (wyrażoną w stopniu i opisowo zgodnie ze skalą określoną w punkcie 1b) oraz ich załączniki zawierające przygotowane przez praktykanta pomoce dydaktyczne,
- notatki z hospitacji (karty obserwacji) z wybranych lekcji obserwowanych na praktyce,
2.Umowy o dzieło z opiekunami zawierane na czas trwania praktyki w szkole podstawowej oraz praktyki w szkole ponadpodstawowej muszą zostać zawarte przed rozpoczęciem praktyki.
3.Student/studentka zobowiązany/a jest złożyć u koordynatora praktyk z ramienia Wydziału pełną dokumentację przebiegu praktyki określoną w § 7pkt. 1a, b, c, dw terminie 5 dni od jej zakończenia.
4.Student/studentka zobowiązany/a jest złożyć portfolio u nauczyciela akademickiego prowadzącego zajęcia z dydaktyk szczegółowych w terminie 5 dni od zakończenia praktyki.
Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Szymczak (ostatnia modyfikacja: 27-04-2021 12:55)