SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Językoznawstwo ogólne |
Kod przedmiotu | 09.3-WH-FGD-JO-Ć-S14_pNadGen3D1SZ |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest charakterystyka języka, ukazanie go nie tylko jako narzędzia komunikacji, lecz także jako narzędzia poznania i interpretacji świata; charakterystyka założeń ważniejszych szkół i kierunków lingwistycznych; prezentacja klasyfikacji języków świata (genealogiczna, funkcjonalna, typologiczna); zapoznanie studentów z historią językoznawstwa, warstwami języka, podstawowymi zagadnieniami współczesnych teorii językowych.
Oczekuje się, że studenci posiadają podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa, podsystemów języka rodzimego i niemieckiego oraz terminologii lingwistycznej.
1. Teoria języka w czasach starożytnych
1.1. Opis języka w starożytnych Indiach
1.2. Grecka i rzymska nauka o języku
1.3. Problem powstania języka i nazwania przedmiotu
2. Teoria języka w średniowieczu i w renesansie
2.1. Empiryzm i racjonalizm w filozofii języka: F. Backon, R. Descartes, G. W. Leibnitz. Języki sztuczne
2.2. Uniwersalna gramatyka racjonalna: Gramatyka Port-Royal
2.3. Teorie na temat pochodzenia języka
3. Pojawienie się lingwistyki porównawczo-historycznej
3.1. Założyciele metody historyczno-porównawczej: F. Bopp, R. K. Rask, J. Grimm, A. Chr. Vostokov.
3.2. Językoznawstwo historyczno-porównawcze w połowie 19. wieku: Pojęcie prajęzyka i teoria drzewa genealogicznego
4. Filozofia języka w XIX wieku
4.1. Rozwój koncepcji językoznawstwa ogólnego: Wilhelm von Humboldt
4.1.1. Istota języka według Humboldta. Wewnętrzna forma języka
4.1.2. Zależność między językiem i myśleniem
4.1.3. Teoria o pochodzeniu i rozwoju języka. Klasyfikacja morfologiczna
4.2. Kierunek naturalistyczny: August Schleicher
4.3. Kierunek psychologiczny: H. Steinthal; M. Lazarus
5. Era młodogramatyków w lingwistyce
5.1. Powstawanie i podstawy metodologiczne orientacji młodogramatycznej
5.2. Główne idee młodogramatyków
5.3. Szkoła Lipska
6. Prace Jana Baudouina de Courtenay i ich znaczenie dla językoznawstwa 20. wieku
6.1. Poglądy Baudouina de Courtenay na przedmiot i metody językoznawstwa
6.2. Pojęcie fonemu według Baudouina de Courtenay
6.3. Baudouin de Courtenay jako przedstawiciel Szkoły Kazańskiej. Typologia i socjologia języka
7. Teoria języka Ferdinanda de Saussure'a
7.1. Systematyka języka według F. de Saussure’a: langage, langue i parole
7.2. Zasada diachronii i synchronii
7.3. Podstawy semiotyki de Saussure'a
8. Genealogiczna klasyfikacja języków
8.1. Wstępne próby genealogicznej klasyfikacji językowej
8.2. Najważniejsze rodziny językowe
8.3. Hipoteza nostratyczna
Wykład konwencjonalny, opis wyjaśniający, opis uzasadniający, rozmowa nauczająca, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, praca z książką, opis klasyfikujący
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się na bieżąco podczas prowadzonych zajęć. Techniki testowania dotyczą pytań kontrolnych sprawdzających stopień opanowania materiału, streszczenia i interpretacji przekazywanych treści, opracowania i zaprezentowania wybranego tematu. Podsumowaniem cyklu zajęć i warunkiem uzyskania zaliczenia jest przedłożenie semestralnej pracy pisemnej (15-20 stron), która spełnia warunki pracy naukowej i krytycznie dyskutuje wybrane podejście metodologiczne.
Z wymienionych pozycji na liście literatury podstawowej i uzupełniającej będą omawiane wybrane elementy (rozdziały, podrozdziały), których zakres podany zostanie w trakcie ćwiczeń.
Przedmiot realizowany w ramach ścieżki językoznawczej.
Zmodyfikowane przez dr Tadeusz Zuchewicz (ostatnia modyfikacja: 18-04-2021 13:46)