Celem przedmiotu jest wykształcenie u studentów kompetencji i umiejętności, umożliwiających im przeprowadzenie - pod kierunkiem nauczyciela akademickiego - projektu badawczego na wybrany temat oraz prezentację wyników badań w formie oryginalnej pracy dyplomowej, spełniającej wymagania stawiane tekstom o charakterze naukowym.
Wymagania wstępne
Znajomość języka niemieckiego na poziomie C1, uzyskanie zaliczenia z przedmiotu Seminarium magisterskie I
Zakres tematyczny
Formułowanie problemów i hipotez badawczych.
Eksploracja pola badań.
Modyfikacja struktury pracy.
Gromadzenie materiału.
Edycja bibliografii.
Przygotowanie manuskryptu pracy.
Metody kształcenia
Dyskusja dydaktyczna (plus metaplan), burza mózgów, wykład konwersatoryjny, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Przedłożenie wykazu zgromadzonej literatury i innych źródeł potrzebnych do realizacji planowanego projektu badawczego.
Przedłożenie gotowego rozdziału wstępnego pracy zawierającego cele i hipotezy badawcze, metody ich realizacji oraz opis stanu badań.
Literatura podstawowa
W zależności od od problematyki seminarium oraz tematu pracy.
Literatura uzupełniająca
Andermann, Ulrich/Drees, Martin/Grätz, Frank: Wie verfasst man wissenschaftliche Arbeiten? 3. Aufl., Mannheim – Leipzig – Wien – Zürich 2006.
Eco, Umberto: Wie man eine wissenschaftliche Abschlußarbeit schreibt, 8. Aufl., Heidelberg 2000.
Gambarelli, Gianfranco/Łucki, Zbigniew: Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską. Wybór tematu, pisanie, prezentowanie, publikowanie, Kraków 1995.
Jeßing, Benedikt: Bibliographieren für Literaturwissenschaftler, Stuttgart 2003.
Kornmeier, Martin: Wissenschaftlich schreiben leicht gemacht für Bachelor, Master und Dissertation, 7. Auflage, Bern 2016.
Koschorreck, Michael/Suppanz, Frank: Geisteswissenschaften studieren mit dem Computer. Eine praxisorientierte Einführung, Stuttgart 2003.
Kühtz, Stefan: Wissenschaftlich formulieren. Tipps und Textbausteine für Studium und Schule. 4. Auflage, Paderborn 2016.
Lieberknecht, Agnes / May, Yomb: Wissenschaftlich formulieren: ein Arbeitsbuch. Mit zahlreichen Übungen für Schreibkurse und Selbststudium. Tübingen 2019.
Liondsay, David: Dobre rady dla piszących testy naukowe, Wrocław 1995.
Meyer-Krentler, Eckardt: Arbeitstechniken der Literaturwissenschaft, 5. Aufl., München 1995.
Niederhauser, Jürg: Die schriftliche Arbeit - kurz gefasst. Eine Anleitung zum Schreiben von Arbeiten in Schule und Studium. Literatursuche, Materialsammlung und Manuskriptgestaltung mit vielen Beispielen, 4. Aufl., Mannheim – Leipzig – Wien – Zürich 2006.
Oliver, Paul: Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, Kraków 1999.
Pospiech, Ulrike: Wie schreibt man wissenschaftliche Arbeiten? Von der Themenfindung bis zur Abgabe. Berlin 2017.
Rothstein, Björn: Wissenschaftliches Arbeiten für Linguisten. Tübingen 2011.
Starke, Günter/ Zuchewicz, Tadeusz: Wissenschaftliches Schreiben im Studium von Deutsch als Fremdsprache, Frankfurt am Main 2003.
Urban, Stanisław/Ładoński, Wiesław: Jak napisać dobrą pracę magisterską, Wrocław 1997.
Weiner, January: Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych. Przewodnik praktyczny, Warszawa 1998.
Woźniak, Krzysztof: O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Łódź 1999.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 23-04-2021 18:36)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.