Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z ogólną wiedzą dotyczącą podstawowych pojęć związanych z wiedzą o teatrze oraz wybranymi aspektami historii przedstawienia teatralnego uwzględniając przy tym specyfikę kierunku studiów oraz kontekst regionalny. Refleksje o teatrze obejmować będą zarówno rozumienie samego pojęcia 'teatr', jak i jego funkcje w procesie komunikacji, która opiera się na dialogu aktora z publicznością przy szczególnym uwzględnieniu kategorii przestrzeni. Kolejnym istotnym elementem pracy w ramach przedmiotu będzie wprowadzenie w zagadnienia analizy przedstawienia teatralnego.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Definicje teatru z uwzględnieniem następujących aspektów: komunikacyjnego, społecznego i antropologicznego,
Teatr jako medium komunikacji: aktor – publiczność – przestrzeń jako kategorie istotne dla komunikacji teatralnej,
Wybrane aspekty historii dramatu i teatru powszechnego/ polskiego,
Wprowadzenie w zagadnienie analizy przedstawienia teatralnego.
Metody kształcenia
Dyskusja, burza mózgów, praca w grupie, praca indywidualna, prezentacja, opis wyjaśniający, klasyfikujący i uzasadniający, wykład konwersatoryjny.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest poza obecnością i aktywnym udziałem w zajęciach napisanie oraz otrzymanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej na temat zaproponowany przez wykładowcę prowadzącego zajęcia.
Literatura podstawowa
Balme, Christopher: Einführung in die Theaterwissenschaft, Berlin 2003.
Fischer-Lichte, Erika: Geschichte des Dramas: Epochen der Identität auf dem Theater von Antike bis zur Gegenwart. Bd. 1, Von der Antike bis zur deutschen Klassik. Tübingen 1990.
Fischer-Lichte, Erika: Geschichte des Dramas: Epochen der Identität auf dem Theater von Antike bis zur Gegenwart. Bd. 2, Von der Romantik bis zur Gegenwart. Tübingen 1990.
Fischer-Lichte, Erika: Theaterwissenschaft. Eine Einführung in die Grundlagen des Fachs, Tübingen 2009.
Platz-Waury, Elke: Drama und Theater: eine Einführung. Tübingen 1992.
Turk, Horst (Hrsg.): Theater und Drama: theoretische Konzepte von Corneille bis Dürrenmatt. Tübingen 1992.
Literatura uzupełniająca
Brecht, Bertolt: Schriften über Theater. Berlin 1977.
Grzesiński, Przemysław (red.): 80 lat polsko-niemieckich dziejów teatru w Zielonej Górze: monografia. Zielona Góra 2012.
Hildesheimer, Wolfgang: Theaterstücke; Über das absurde Theater. Frankfurt am Main 1980.
Kühnel, Günter K.: Tadeusz Kantor - Theater des Todes, Die tote Klasse, Wielopole-Wielopole. Nürnberg 1983.
Kesting, Marianne: Das epische Theater: zur Struktur des modernen Dramas. Stuttgart 1978.
Müller, Heiner: Stücke 4: Bearbeitungen für Theater, Film und Rundfunk. Zürich/ Frankfurt am Main 2004.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 17-04-2021 14:35)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.