SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teksty i konteksty - literaturoznawstwo |
Kod przedmiotu | 09.0-WH-FRSD-TKl-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia rosyjska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | rosyjski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Po ukończeniu kursu student powinien posiadać wiedzę na temat kontekstów, w których dzieło literackie może być osadzone i ich wpływu na interpretację. Student powinien posiadać umiejętność przeprowadzenia analizy i interpretacji dzieła literackiego z omawianych na zajęciach perspektyw: historyczno - kulturowej, przynależności do gatunku/konwencji literackiej, z punktu widzenia innych utworów literackich (intertekstualność) i wybranych teorii literatury.
Brak wymagań
Konteksty kulturowo-literackie utworu i ich wpływ na jego recepcję: tło historyczno-kulturowe, tradycje i konwencje literackie, inne utwory literackie (wybrane przykłady intertekstualności: przepisanie, wpływ, parodia) oraz współczesne teorie literatury (m.in. postkolonializm, feminizm w badaniach literackich).
Wykład informacyjny, wykład konwersacyjny, praca z tekstem literackim, praca w grupach, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywność na zajęciach, znajomość omawianych tekstów literackich i krytyczno-literackich, pozytywna ocena pracy pisemnej.
Coetzee, J.M. Foe. New York: Penguin, 1987.
Hawthorne, N. “Rappaccini’s Daughter.” Young Goodman Brown and Other Tales. New York: Oxford University Press, 1998.
James, H. Daisy Miller and Other Stories. Ed. J. Gooder. New York, Oxford University Press, 1998.
James, H. Washington Square. New York: Random House, 2002.
Washington Square. Dir. A. Holland. Hollywood Pictures/Caravan Pictures, 1997.
Dodatkowa pozycja do wyboru:
James, H. The Turn of the Screw. A Norton Critical Edition. Ed. D. Esch and J. Warren. New York: W.W. Norton, 1999.
Alfaro, Maria J.M. “Intertextuality: Origins and Development of the Concept.” Atlantis 18.1/2 (1996): 268-286.
Allen, Graham. Intertextuality. New York: Routledge, 2000.
Bell, Millicent. “Daisy Miller.” Tales of Henry James. A Norton Critical Edition. Ed. Ch. Wegelin and H.B. Wonham. New York: W.W. Norton, 2003. 431-442.
Fogel, Daniel M. Daisy Miller. A Dark Comedy of Manners. Boston: Twayne Publishers, 1990.
Gargano, James W. “Washington Square: A Study in the Growth of an Inner Self.” Studies in Short Fiction 13.3 (1976): 355-362.
Hutcheon, Linda. A Theory of Adaptation. New York and London: Routledge, 2006.
Maher, Susan N. “Confronting Authority: J.M. Coetzee’s Foe and the Remaking of Robinson Crusoe,” The International Fiction Review 18.1 (1991): 34-40.
Rivkin, Julie. “ ‘Prospects of Entertainment’: Film Adaptations of Washington Square.” Henry James Goes to the Movies. Ed. Susan M. Griffin. Lexington: University of Kentucky Press, 2002. 147-69.
Student może wybrać jako formę zaliczenia przedmiotu zaliczenie z oceną (4 ECTS).
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Łazar (ostatnia modyfikacja: 17-05-2021 18:45)