Zapoznanie się z podstawami komunikacji społecznej. Poznanie komponentów, poziomów komunikacji społecznej, a także najważniejszych zasad i modeli w niej funkcjonujących. Obserwacja wybranych zakresów komunikacji społecznej.
Wymagania wstępne
Brak.
Zakres tematyczny
1. Definicje. Elementy procesu komunikacyjnego. Poziomy komunikacji społecznej. Typy komunikacji społecznej.
2. Komunikacja interpersonalna i synergiczna.
3. Sztuka słuchania w komunikacji.
4. Komunikacja niewerbalna.
5. Komunikacja grupowa.
6. Komunikacja w organizacjach.
7. Milczenie i przemilczanie w komunikacji.
8. Tożsamość a komunikowanie. Tożsamość regionalna, narodowa, płciowa.
9. Komunikacja z chorymi i niepełnosprawnymi.
10. Bariery na drodze komunikacji.
11. Komunikowanie masowe i mediatyzacja życia.
12. Komunikowanie publiczne i administracyjne.
13. Komunikowanie polityczne i wyborcze.
14. Społeczeństwo informacyjne. Komunikacja w internecie. Social media.
15. Wybrane aspekty marketingu terytorialnego.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Przygotowanie referatu, aktywny udział w zajęciach (dyskusje), praca pisemna.
Literatura podstawowa
Adams Katherine L., Galanes Gloria J. , Komunikacja w grupach, tł. D. Kobylińska, P. Kobyliński, Warszawa 2008.
Barański Jarosław, Waszyński Edmund, Steciwko Andrzej, Komunikowanie się lekarza z pacjentem, Wrocław 2000.
Dobek-Ostrowska Bogusława, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2004, s. 109-120 i 144-154.
Dobek-Ostrowska Bogusława, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2007.
Goban-Klas Tomasz, Cywilizacja medialna, Warszawa 2005.
Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2004.
Golka Marian, Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Warszawa 2008.
Komunikacja i partycypacja społeczna. Poradnik, red. Jerzy Hausner i inni, Kraków 1999.
Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie, red. Anna Kwiatkowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Wenancjusz Panek, Lublin 2003.
Handke Kwiryna, Socjologia języka, Warszawa 2008.
Kudra Barbara, O komunikacji społecznej, [w:] Komunikowanie publiczne: zagadnienia wybrane, red. B. Kudra, E. Olejniczak, Łódź 2014, s. 9-24.
Nęcki Zgigniew, Komunikacja międzyludzka, Kraków 2000.
Siegel Mary E., Donoghue Paul J., Sztuka słuchania : klucz do udanych relacji, przeł. Jacek Bielas, Kraków 2013.
Siemieniak Maciej, Modele i narzędzia procesu komunikowania organizacyjnego wewnątrz przedsiębiorstwa, „Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej” nr 72, 2017, s. 199-212.
Stankiewiecz Janina, Komunikowanie się w organizacji, Wrocław 2006.
Stewart John (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2008.
Szopski Marek, Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005.
Literatura uzupełniająca
Jarosławska-Sobór Sylwia, Nowa komunikacja społeczna w budowaniu kapitału relacyjnego, „Marketing Instytucji Naukowych i badawczych” nr 3 (13), 2014.
Komunikacja i partycypacja społeczna. Poradnik, red. Jerzy Hausner i inni, Kraków 1999.
Pisarkowa Krystyna, O komunikatywnej funkcji przemilczenia, w: eadem, Z pragmatycznej stylistyki, semantyki i historii języka. Wybór zagadnień. Kraków 1994, s. 25-33.
Prillwitz Siegmunt, Język, komunikacja i zdolności poznawcze niesłyszących, tł. Tomasz Duliński, Warszawa 1996.
Suchanek Marek, Komunikowanie społeczne w administracji publicznej – wybrane zagadnienia, „Studia Administracyjne” nr 8, 2016, s. 137-150.
Sypniewska Barbara A., Istota, błędy i bariery w komunikowaniu się w organizacji, „Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku”, t. XXI, 2015, s, 65-77.
Tannen Deborah, Ty nic nie rozumiesz!: kobieta i mężczyzna w rozmowie, tł. A. Sylwanowicz, wyd. 2. Poznań 1999.
Tannen Deborah, I coś ty na siebie włożyła?: rozmowy matek i córek, tł. O. Waśkiewicz, Gdańsk 2008.
Wieczorek Ewa, O mowie zawartej w milczeniu [w:] 69 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Arte et Educatione IV, pod redakcją Stanisława Sobolewskiego Rafała Solewskiego Bernadety Stano, Kraków 2009.
Uwagi
Brak.
Zmodyfikowane przez dr hab. Piotr Kładoczny (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 10:10)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.