SylabUZ
Nazwa przedmiotu | PDW: Językoznawstwo kognitywne |
Kod przedmiotu | 09.3-WH-FPD-JK-N16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia angielska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wiedza: zapoznanie studentów z najważniejszymi osiągnięciami językoznawstwa kognitywnego jako jednego z najatrakcyjniejszych poznawczo nurtów badawczych we współczesnym językoznawstwie.
Umiejętności: wykształcenie umiejętności analizy języka z wykorzystaniem podstawowych narzędzi wypracowanych w językoznawstwie kognitywnym.
Kompetencje: doskonalenie kompetencji komunikacyjnej oraz dostrzeganie i analizowanie związków między językiem a procesami poznawczymi i doświadczeniem społecznym.
Brak
1. Językoznawstwo kognitywne jako reakcja na generatywizm i strukturalizm. 2. Podstawowe założenia kognitywizmu: język jako narzędzie poznania. 3. Teoria prototypu E. Rosh – psycholingwistyczne korzenie językoznawstwa kognitywnego. 4. Teoria prototypu w analizie tekstualnej. 5. Wyidealizowane modele kognitywne: rekonstruowanie fragmentów potocznej wiedzy o świecie w języku. 6. Wyidealizowane modele kognitywne a światopogląd. 7. Teoria metafory kognitywnej G. Lakoffa: metafora jako narzędzie poznania i kreowania obrazu świata. 8. Metafora kognitywna w nauczaniu języków. 9. Metafora kognitywna w translacji. 10. Metafora i ideologia: krytyczna analiza metafor A. Goatly’ego. 11. Perswazyjne oddziaływanie metafor. 12. Podstawy gramatyki kognitywnej R. Langackera jako teorii doświadczenia ludzkiego w ujęciu przestrzennym i dynamicznym.
Ćwiczenia: wykład konwersacyjny, dyskusja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych, prezentacje.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Weryfikacja przygotowania do zajęć (odpowiedź ustna), aktywność na zajęciach, prezentacja zaliczeniowa.
Evans V., Green M., 2006, Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Geeraerts D., 2006, Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin: Mouton de Gruyter.
Lakoff G., Johnson M., 1980, Metaphors we live by, London: The University of Chicago Press/ Lakoff G., Johnson M.,1988, Metafory w naszym życiu, Warszawa: PIW.
Tabakowska E. (red.), 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, UNIVERSITAS, Kraków.
Evans V., 2010, Leksykon językoznawstwa kognitywnego, Kraków: Universitas.
Goatly A., 2007, Washing the Brain. Metaphor and Hidden Ideology, Amsterdam-Philadelphia.
Langacker R., 2002, Concept, Image and Symbol. The Cognitive Basis of Grammar, Berlin: Mouton de Gruyter.
Lakoff G., 1992, Women, Fire, and Dangerous Things. What categories reveal about the mind?, London: The University of Chicago Press/ Lakoff G., 2011, Kobiety, ogień i rzeczy niebezpieczne, Kraków: Universitas.
Brak
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Magdalena Steciąg (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 15:40)