SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru: Literatura/film - nowe technologie/Internet - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru: Literatura/film - nowe technologie/Internet
Kod przedmiotu 09.2--FAD-LFI-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia angielska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zasadniczym celem zajęć jest ukazanie studentom związków Internetu i nowych technologii z literaturą i filmem (w głównej mierze chodzi tu o Internet/nowe technologie jako motyw/temat literacki bądź filmowy) - to po pierwsze; po drugie - poruszane w czasie zajęć treści mają uświadomić studentom, na czym mógłby polegać byt symboliczny Sieci. Celem trzecim jest dostrzeżenie nie zawsze odpowiednio „widzialnych” czy „słyszalnych” zagrożeń i pułapek, na jakie są narażeni użytkownicy nowych technologii/Internetu.    

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Byt rzeczywisty i symboliczny Internetu/nowych technologii na tle bytu rzeczywistego i symbolicznego średniowiecznej książki. Mieszkanie w stylu hi-tech czyli o pewnej próbie odwzorowania cyberprzestrzeni. Internet/nowe technologie jako temat/motyw w literaturze i wybranych filmach. Internet/nowe technologie – korzyści i zagrożenia.  

Metody kształcenia

wykład konwersatoryjny, praca z tekstem (w tym audiowizualnym), dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach)

Literatura podstawowa

  1. Derrick de Kerckhove, Inteligencja otwarta. Narodziny społeczeństwa sieciowego, Warszawa 2001.
  2. S. E. Flores, Sfejsowani. Jak media społecznościowe wpływają na nasze życie, emocje i relacje z innymi, tłum. K. Mojkowska, Warszawa 2017.
  3. M. Castells, Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003.
  4. Liternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, Kraków 2002.
  5. Liternet.PL, red. P. Marecki, Kraków 2003.
  6. T. Ratajczak, O bycie symbolicznym Internetu (na tle bytu symbolicznego średniowiecznej książki), [w:] Wokół tekstów kultury: Literatura – Język – Teatr – Internet, red. nauk. M. Januszewicz, T. Ratajczak, Zielona Góra 2009, s. 399–408.
  7. Wybór materiałów internetowych i filmowych.

Literatura uzupełniająca

wg bieżących potrzeb

Uwagi

Ponieważ podczas zajęć będą miały miejsce prezentacje wybranych filmów, w miarę możliwości ćwiczenia z tego przedmiotu są planowanie w cyklach czterogodzinnych (na studiach stacjonarnych co dwa tygodnie); z uwagi na specyfikę treści przedmiotowych zajęcia odbywają się w salach ze stałym dostępem do Internetu i z odpowiednim sprzętem multimedialnym.


Zmodyfikowane przez dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 23:11)