SylabUZ

Generate PDF for this page

Elective Course: Literature/film- new technologies/ Internet - course description

General information
Course name Elective Course: Literature/film- new technologies/ Internet
Course ID 09.2--FAD-LFI-S20
Faculty Faculty of Humanities
Field of study English philology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zasadniczym celem zajęć jest ukazanie studentom związków Internetu i nowych technologii z literaturą i filmem (w głównej mierze chodzi tu o Internet/nowe technologie jako motyw/temat literacki bądź filmowy) - to po pierwsze; po drugie - poruszane w czasie zajęć treści mają uświadomić studentom, na czym mógłby polegać byt symboliczny Sieci. Celem trzecim jest dostrzeżenie nie zawsze odpowiednio „widzialnych” czy „słyszalnych” zagrożeń i pułapek, na jakie są narażeni użytkownicy nowych technologii/Internetu.    

Prerequisites

Brak

Scope

Byt rzeczywisty i symboliczny Internetu/nowych technologii na tle bytu rzeczywistego i symbolicznego średniowiecznej książki. Mieszkanie w stylu hi-tech czyli o pewnej próbie odwzorowania cyberprzestrzeni. Internet/nowe technologie jako temat/motyw w literaturze i wybranych filmach. Internet/nowe technologie – korzyści i zagrożenia.  

Teaching methods

wykład konwersatoryjny, praca z tekstem (w tym audiowizualnym), dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach)

Recommended reading

  1. Derrick de Kerckhove, Inteligencja otwarta. Narodziny społeczeństwa sieciowego, Warszawa 2001.
  2. S. E. Flores, Sfejsowani. Jak media społecznościowe wpływają na nasze życie, emocje i relacje z innymi, tłum. K. Mojkowska, Warszawa 2017.
  3. M. Castells, Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003.
  4. Liternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, Kraków 2002.
  5. Liternet.PL, red. P. Marecki, Kraków 2003.
  6. T. Ratajczak, O bycie symbolicznym Internetu (na tle bytu symbolicznego średniowiecznej książki), [w:] Wokół tekstów kultury: Literatura – Język – Teatr – Internet, red. nauk. M. Januszewicz, T. Ratajczak, Zielona Góra 2009, s. 399–408.
  7. Wybór materiałów internetowych i filmowych.

Further reading

wg bieżących potrzeb

Notes

Ponieważ podczas zajęć będą miały miejsce prezentacje wybranych filmów, w miarę możliwości ćwiczenia z tego przedmiotu są planowanie w cyklach czterogodzinnych (na studiach stacjonarnych co dwa tygodnie); z uwagi na specyfikę treści przedmiotowych zajęcia odbywają się w salach ze stałym dostępem do Internetu i z odpowiednim sprzętem multimedialnym.


Modified by dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ (last modification: 30-04-2021 23:11)