SylabUZ
Course name | School Pedagogy |
Course ID | 05.0-WH-WHSND-PGS-Ć-S14_genBMV7M |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | English philology |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 2 |
Available in specialities | Teaching |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | 30 | 2 | Credit with grade |
Przygotowanie absolwenta do pracy w placówkach edukacyjnych. Rozszerzenie wiedzy z zakresu pedagogiki. Zdobycie informacji na temat funkcjonowania szkoły w warunkach przemian społeczno-kulturowych.Uświadomienie potrzeby nieustannego rozwoju zawodowego.
Brak.
Szkoła jako środowisko wychowawcze i dydaktyczne (funkcje, zadania, ekologia) i organizacja ucząca się. Programy wychowawcze i terapeutyczne szkoły. Ukryty program. Procesy zachodzące w klasie szkolnej (dynamika grupy, przywódcy, komunikacja). Charakterystyka pracy wychowawcy klasy (obowiązki, style pracy, budowanie autorytetu). Trudności szkolne (zapobieganie, diagnoza, terapia). Współpraca szkoły z rodziną i środowiskiem lokalny. Kultura szkoły. Etyka zawodu nauczyciela. Uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne jakości i efektywności instytucji edukacyjnych. Alternatywy edukacyjne. Modele efektywnych szkół.
Metody asymilacji wiedzy (dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna/poster/portfolio), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, burza mózgów), metoda projektów.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska) oraz opracowanie i przedstawienie indywidualnie lub w grupach projektu/referatu/prezentacji multimedialnej wybranego zagadnienia z zakresu pedagogiki szkolnej. Ocena z ćwiczeń jest oceną końcową z przedmiotu.
Adrjan B., Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego , Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.
Bruner J., Kultura edukacji, tłum. T. Brzostowska–Tereszkiewicz, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2006.
Chętkowski D., Nauczycielskie perypetie (o wojnie wszystkich ze wszystkimi), GWP, Gdańsk 2010.
Day.Ch., Nauczyciel z pasją. Jak zachować entuzjazm i zaangażowanie w pracy, tłum. T. Kościuczuk, GWP, Gdańsk 2008.
Dudzikowa M., Pomyśl siebie… Minieseje dla wychowawcy klasy, GWP, Gdańsk 2007.
Tuohy D., Dusza szkoły, tłum. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.
Edukacja. Jakość czy równość?, red. E. Kobyłecka, I. Nowosad, M. J. Szymański, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja. Szansa dla ambitnych, MENTOR, Chorzów 2003.
Kawecki I., Wprowadzenie do wiedzy o szkole i nauczaniu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003.
Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice, tłum. M. Wojdak-Piątkowska, GWP, Gdańsk 2005.
Speck O., Być nauczycielem Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturalnych, tłum. E. Cieślik, GWP, Gdańsk 2005.
Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1996.
Modified by dr Mirosława Kubasiewicz (last modification: 30-04-2021 11:12)