SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika szkolna |
Kod przedmiotu | 05.0-WH-WHSND-PGS-Ć-S14_genBMV7M |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia angielska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | nauczycielska |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie absolwenta do pracy w placówkach edukacyjnych. Rozszerzenie wiedzy z zakresu pedagogiki. Zdobycie informacji na temat funkcjonowania szkoły w warunkach przemian społeczno-kulturowych.Uświadomienie potrzeby nieustannego rozwoju zawodowego.
Brak.
Szkoła jako środowisko wychowawcze i dydaktyczne (funkcje, zadania, ekologia) i organizacja ucząca się. Programy wychowawcze i terapeutyczne szkoły. Ukryty program. Procesy zachodzące w klasie szkolnej (dynamika grupy, przywódcy, komunikacja). Charakterystyka pracy wychowawcy klasy (obowiązki, style pracy, budowanie autorytetu). Trudności szkolne (zapobieganie, diagnoza, terapia). Współpraca szkoły z rodziną i środowiskiem lokalny. Kultura szkoły. Etyka zawodu nauczyciela. Uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne jakości i efektywności instytucji edukacyjnych. Alternatywy edukacyjne. Modele efektywnych szkół.
Metody asymilacji wiedzy (dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna/poster/portfolio), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, burza mózgów), metoda projektów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska) oraz opracowanie i przedstawienie indywidualnie lub w grupach projektu/referatu/prezentacji multimedialnej wybranego zagadnienia z zakresu pedagogiki szkolnej. Ocena z ćwiczeń jest oceną końcową z przedmiotu.
Adrjan B., Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego , Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.
Bruner J., Kultura edukacji, tłum. T. Brzostowska–Tereszkiewicz, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2006.
Chętkowski D., Nauczycielskie perypetie (o wojnie wszystkich ze wszystkimi), GWP, Gdańsk 2010.
Day.Ch., Nauczyciel z pasją. Jak zachować entuzjazm i zaangażowanie w pracy, tłum. T. Kościuczuk, GWP, Gdańsk 2008.
Dudzikowa M., Pomyśl siebie… Minieseje dla wychowawcy klasy, GWP, Gdańsk 2007.
Tuohy D., Dusza szkoły, tłum. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.
Edukacja. Jakość czy równość?, red. E. Kobyłecka, I. Nowosad, M. J. Szymański, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja. Szansa dla ambitnych, MENTOR, Chorzów 2003.
Kawecki I., Wprowadzenie do wiedzy o szkole i nauczaniu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003.
Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice, tłum. M. Wojdak-Piątkowska, GWP, Gdańsk 2005.
Speck O., Być nauczycielem Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturalnych, tłum. E. Cieślik, GWP, Gdańsk 2005.
Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1996.
Zmodyfikowane przez dr Mirosława Kubasiewicz (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 11:12)