SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Humanizacja medycyny |
Kod przedmiotu | 14.0-WL-PIELD-HUM-M |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z tematyką związaną z historią, celami i założeniami humanizacji medycyny. Ukazanie człowieka w jego całościowym wymiarze, jako podmiotu zainteresowania nauk o zdrowiu w wymiarze holistycznym. Przedstawienie konieczności podejmowania przez personel medyczny działań ukierunkowanych na poszanowanie godności i podmiotowości pacjenta w relacji z nim.
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii i socjologii.
1. Humanizacja i dehumanizacja medycyny – historia i współczesność
2. Polska i Światowa Akademia Medycyny – ich rola w humanizacji medycyny
3. Zdrowie jako wartość, mandala zdrowia, różne podejścia definicyjne
4. Zdrowie i choroba – podejście zintegrowane i holistyczne do leczenia
5. Czynniki wpływające na zdrowie człowieka, na rozumienie choroby, na umiejętności jej zwalczania lub przystosowania do niej
6. Podmiotowość i jakość życia jako czynnik humanizacji medycyny
7. Godność człowieka w zdrowiu i chorobie
8. Porozumienie między personelem medycznym a pacjentem jako integralna część sztuki niesienia pomocy
9. Zasada równego traktowania (pacjent niepełnosprawny, żyjący z HIV/AIDS, z dysfunkcjami i zaburzeniami seksualnymi, z zaburzeniami płodności, LGBT)
10. Podejście do pacjenta ze względu na płeć
11. Seksualność w cyklu życia człowieka
12. Zdrowie seksualne i reprodukcyjne jako ważny element dobrostanu człowieka
13. Cielesność, intymność, wstyd – teorie, badania, typologia
Wykład problemowy, dyskusja, prezentacja multimedialna, film, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu/kolokwium pisemnego (60%). W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1. Nowina-Konopka M., Feleszko W., Małecki Ł., Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy, Kraków 2018
2. Suchorzewka J., Olejniczak M. (red.), Humanizacja medycyny, Kraków 2011
3. Izdebski Z., Zdrowie i życie seksualne Polek i Polaków w wieku 18-49 lat w 2017 roku. Studium badawcze na tle przemian od 1997 roku, Warszawa 2020
1. Berkhof M, van Rijssen HJ, Schellart AJ, Anema JR, van der Beek AJ. Effective training strategies for teaching communication skills to
physicians: an overview of systematic reviews. Patient Educ Couns. 2011;84(2):152-162. doi:10.1016/j.pec.2010.06.010
2. Boissy A. Windover AK, Bokar D, Karafa M, Neuendorf K, Frankel RM, Merlino J Rothberg MB Communication Skills Training for Physicians
Improves Patient Satisfaction. J Gen Intern Med. 2016 Jul;31(7):755-61
3. Hashim MJ. Patient-Centered Communication: Basic Skills. Am Fam Physician. 2017;95(1):29-34.
4. VandeKieft GK. Breaking bad news. Am Fam Physician. 2001;64(12):1975-1978.
Zmodyfikowane przez (ostatnia modyfikacja: 02-08-2021 15:04)