SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Opieka i edukacja terapeutyczna w leczeniu żywieniowym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Opieka i edukacja terapeutyczna w leczeniu żywieniowym
Kod przedmiotu 12.0-WL-PIELD-LECZ-Ż
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Natalia Hertmanowska
  • mgr Otylia Schönborn
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 10 0,67 10 0,67 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Uzyskanie niezbędnej wiedzy do określenia zakresu i charakteru żywienia w stanach chorobowych wymagających specjalistycznej terapii żywieniowej, poznanie zasad planowania i stosowania diet w leczeniu wspomaganym dietą, cele stosowania terapii żywieniowej w określonych jednostkach klinicznych, wyjaśnianie mechanizmów powstawania niepożądanych reakcji na pokarm. Dostarczenie  aktualnej wiedzy i pozyskanie umiejętności, oceny stanu odżywienia i zapotrzebowania na składniki odżywcze. Uzyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie opieki nad chorym żywionym dojelitowo i pozajelitowo.

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowych składników pokarmowych i odżywczych żywności, znajomość interakcji leków z żywnością. Znajomość metod oceny stanu odżywienia, rodzajów niedożywienia. Umiejętność różnicowania drogi żywienia dojelitowego, znajomość zasad wprowadzenia i kontroli zgłębnika wprowadzonego do żołądka, dwunastnicy i jelita oraz zasady pielęgnacji i kontroli gastrostomii i jejunostomii. Znajomość wskazań i przeciwskazań do żywienia dojelitowego i pozajelitowego. Orientacja w zakresie zapobiegania powikłaniom żywienia drogą przewodu pokarmowego oraz droga pozajelitową. Znajomość zasad podawania mieszaniny żywieniowej przez obwodowy ,centralny cewnik naczyniowy, port naczyniowy.

Zakres tematyczny

Wykłady 

  1. Podstawy żywienia klinicznego.
  2. Zasady żywienia człowieka chorego. Praktyczne wskazówki do żywienia człowieka chorego
  3. Zasady żywienia w chorobach przewodu pokarmowego, w chorobach wątroby i dróg żółciowych. Żywienie w chorobach jamy ustnej.
  4. Zasady żywienia w chorobach układu krążenia. Żywienie w hiperlipidemii. Zasady żywienia w chorobach układu krwiotwórczego. Dietoprofilaktyka i dietoterapia powikłań miażdżycy.
  5. Zasady żywienia w chorobach układu moczowego. Żywienie w skazie moczanowej. Żywienie pacjenta nieprzytomnego.
  6. Zasady żywienia w alergiach pokarmowych, astmie oskrzelowej oraz zakażeniach wirusowych.
  7. Żywienie w chorobach przemiany materii. Dieta w profilaktyce i leczeniu osteoporozy.
  8. Zasady żywienia w zaburzeniach odżywiania oraz chorobach metabolicznych.

Ćwiczenia

  1. Żywienie dojelitowe i pozajelitowe: wskazania, przeciwwskazania, techniki karmienia, powikłania. Substraty stosowne w żywieniu dojelitowym i pozajelitowym
  2. Interakcje leki – pożywienie. Niepożądane reakcje na pokarm.
  3. Choroby pierwotne na tle niedoborów żywieniowych oraz zasady żywienia w chorobach nowotworowych.
  4. Wytyczne postępowania żywieniowego w okresie przedoperacyjnym, śródoperacyjnym i pooperacyjnym.
  5. Wskazania i kwalifikacja do leczenia żywieniowego dojelitowego i pozajelitowego oraz monitorowanie chorego.
  6. Metody oceny stanu odżywienia.
  7. Aspekty etyczne i prawne w leczeniu żywieniowym.
  8. Zasady i warunki prowadzenia żywienia dojelitowego i pozajelitowego w opiece stacjonarnej i w domu chorego.

Metody kształcenia

Metody podające (prezentacja multimedialna), problemowe (omówienie przypadków klinicznych), aktywizujące (dyskusja, referat)

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: zaliczenie przeprowadzone w formie pisemnej - test obejmujący pytania otwarte i zamknięte (ocena pozytywna po uzyskaniu minimum 60% możliwych punktów). 

Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: test jednokrotnego wyboru, test praktycznych umiejętności. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

1   Sobotka L. (red.) Podstawy żywienia klinicznego. PZWL, Warszawa, 2007

2.   Payne A., Barker H. Dietetyka i żywienie kliniczne (red.) Edra Urban & Partner, Wrocław 2017

3.    Peckenpaugh N. Podstawy żywienia i dietoterapia.  Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010

4.    Pertkiewicz M. Kortała T. Standardy żywienia pozajelitowego i dojelitowego. PZWL, Warszawa 2005.   

 

Literatura uzupełniająca

1.   Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (ostatnia modyfikacja: 04-08-2021 18:43)