SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie architektoniczne I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie architektoniczne I
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchP-PAI-S21
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. arch. Justyna Juchimiuk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Projekt 45 3 - - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 20 1,33 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

W zakresie wiedzy: 
poznanie podstaw kształtowania przestrzeni architektonicznej w zakresie teorii jej elementów i cech oraz praktyki tworzenia nowej jakości przestrzeni, opanowanie wiedzy w zakresie teorii, zasad projektowania, warsztatu projektowego, interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego

W zakresie umiejętności: 
rozwijanie umiejętności w zakresie korzystania  z literatury polskiej i zagranicznej; doboru, oceny i studiów przykładów; umiejętność korzystania z warsztatu projektowego, w tym cyfrowych narządzi  do projektowania architektonicznego, umiejętność oceny technicznych i pozatechnicznych problemów wpływu decyzji projektowych na środowisko materialne, niematerialne i człowieka

W zakresie kompetencji personalnych i społecznych: 
kształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań architektonicznych, prezentowanie własnej idei i koncepcji projektowej, wyrażanie opinii dotyczących interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, uwrażliwienie na potrzebę współpracy ze specjalistami na wszystkich etapach cyklu projektowego

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Wykład:
PROJEKT A1 Podstawy projektowania architektonicznego (aranżacja przestrzeni)

Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotu "Teoria projektowania i ergonomia I" oraz "Projektowanie architektoniczno-budowlane I"

W części teoretycznej prowadzący objaśnia sposób realizacji projektów, zakres normalizacji prawnej oraz parametryzacji elementów z zakresu tematu, pokazuje przykłady zrealizowanych obiektów przestrzeni publicznych, studenci dyskutują jakie powinny być cechy przestrzeni publicznej w krajobrazie otwartym oraz miejskim w relacji do istniejących zasobów przyrodniczych i kulturowych. Omawiane są relacje zachodzące między człowiekiem a architekturą i między architekturą a środowiskiem ją otaczającym oraz potrzeby dostosowania architektury do ludzkich potrzeb i skali człowieka, wątki problemowe takie jak archetypy architektury, zaznaczenie miejsca,  negatyw i pozytyw przestrzeni architektonicznej, i warsztat projektowy: faza twórcza projektu, zapis wizji, idei, tradycyjne techniki zapisu, zapisy rysunkowe mistrzów architektury, integracja zapisu tradycyjnego odręcznego z komputerowym, rysunek jako zapis twórczy architektury, grafika wizualizacji, komponowanie prezentacji.

PROJEKT A1 Podstawy projektowania architektonicznego (aranżacja przestrzeni )

W części projektowej studenci rozwiązują kolejno projekty cząstkowe w technice rysunku odręcznego, oraz modelu cyfrowego, oparte na ideowym, uniwersalnym i humanistycznym myśleniu koncepcyjnym (np. abstrakcyjna kompozycja przestrzenna, kompozycja w zadanym kontekście, najlepiej o cechach znaczeniowych, z zastosowaniem wybranych - lub wskazanych – cech kompozycji np. skala, symetria, rytm, proporcje, akcent, kontrast) a następnie przechodzą do aranżowania niewielkich wielofunkcyjnych przestrzeni w krajobrazie otwartym oraz publicznych przestrzeni miejskich z dominującą funkcją ruchu pieszego. Mogą to być elementy  szlaków turystycznych, miejsc widokowych i miejsc do odpoczynku, place i targi miejskie,  place zabaw i struktury przestrzenne, parklety, bulwary,  plaże miejskie, dziedzińce wewnętrzne obiektów biurowych i handlowych, strefy wejściowe, atria, itp.

W części projektowej studenci rozwiązują koncepcyjne projekty cząstkowe w technice odręcznej, lub kolażu, oraz opracowują  projekt końcowy PROJEKT A1 wybranego zadania projektowego w technice odręcznej oraz modelu cyfrowego lub mieszanej (kolaż). Wykonanie koncepcji w formie ideogramów, diagramów i makiet wraz z opisem teoretycznym problemu projektowego (część ideowa pracy).

Elementem programu jest wprowadzenie do projektów wody i zieleni.  W programie przedmiotu przewiduje się krótkie wykłady eksperckie dopasowane do stopnia trudności zadań studentów I roku o tematyce projektowania terenów zielonych, rozwiązań instalacji wodnych takich jak fontanny, poidła, oświetlenia zewnętrznego, materiałów itd.

Studenci indywidualnie opracowują własne projekty. Podstawa zajęć to korekty indywidualne i  grupowe. Studenci przedstawiają rozwiązania koncepcyjne oraz materiały  pośrednie gromadzone w trakcie pracy w teczkach zajęciowych / plikach. Korekty indywidualne i grupowe dają możliwość wykazania błędów, kierunków poszukiwań lepszych rozwiązań na różnych płaszczyznach: formalnej, funkcjonalnej, technicznej.

20 godzin zajęć odbywa się w pracowni komputerowej, gdzie studenci na własnym  projekcie uczą się technik graficznych i profesjonalnych programów architektonicznych  przydatnych dla ideowego projektowania architektonicznego  (CAD i BIM)  (autocad, revit, archicad, sketch-up, inne).  Podstawy pracy z programami do projektowania, przegląd programów, praca 2D i 3D, omówienie zasad i funkcji przydatnych do projektowania na poziomie projektu A1.

 

Metody kształcenia

Metody podające: wykłady wprowadzające na zajęciach projektowych – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny (zdalny)

Metody poszukujące: zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Złożenie do oceny kompletnych opracowań cząstkowych i końcowego opracowania projektowego, składającego się z części rysunkowej i opisowej, sporządzonego zgodnie z wytycznymi prowadzącego.

Student zdobywa zaliczenie na podstawie zdanego kolokwium (wg skali ocen min. 3,0 – maks. 5,0) oraz obecności na wykładach i laboratoriach.

Wykłady: Oceną osiągniętych efektów kształcenia z wykładu jest zestawienie kryteriów na podstawie pozytywnej oceny z egzaminu wg skali ocen min. 3,0 (dst) i maks. 5,0 (bdb) oraz obecności.

Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach i wykładach, aktywność, kreatywność, zaangażowanie oraz systematyczność.

Literatura podstawowa

  1. Alexander C., Pattern Language: Towns, Buildings, Construction, Oxford University Press, New York 1997.
  2. Bańka A., Społeczna psychologia środowiska, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2002;
  3. Ballenstead J. Architektura historia i teoria, PWN 2000
  4. Baranowski A., Projektowanie zrównoważone w architekturze. Wydaw. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 1998;
  5. Basista A., Architektura. Dlaczego jest, jaka jest, Znak, Kraków 2009;
  6. Basista A., Kompozycja dzieła architektury, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2006;
  7. Basista A., Nowakowski A., Jak czytać architekturę, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2012;
  8. Gehl  J., Miasto dla ludzi, Wyd. RAM, Kraków 2014;
  9. Gehl  J., Życie między budynkami, RAM, Kraków 2013;
  10. Giedion S., Czas, przestrzeń i architektura. Narodziny nowej tradycji., PWN, Warszawa 1968;
     i perspektywy rozwoju, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2010;
  11. Kuryłowicz E., Projektowanie uniwersalne: udostępnieni osobom niepełnosprawnym,Centrum Badawczo-Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, 1996;
  12. Le Corbusier — W stronę architektury, Fund. Centrum Architektury, Seria Fundamenty, Warszawa 2012;
  13. Lenartowicz K.L., Słownik psychologii architektury, Politechnika Krakowska, Kraków 2010;
  14. Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa 2000;
  15. Rybczyński W., Jak działa architektura. Przybornik humanisty, Wydawnictwo Karater, Kraków 2014;
  16. Rybczyński W., Dom. Krótka historia ideii, Wyd. Karakter,Kraków 2019
  17. Schneider-Skalska G. — Kształtowanie zdrowego środowiska mieszkaniowego. Wybrane zagadnienia, Wyd.PK, Kraków, 2004;
  18. Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, Warszawa 1955;
  19. Włodarczyk J.A. — Żyć znaczy mieszkać, Warszawa, 1997, PWN
  20. Zumthor P., Myślenie architekturą, Wydawnictwo Karater, Kraków 2010;
  21. Żórawski J., O budowie formy architektonicznej, Arkady, Warszawa 1973;

Portale internetowe, katalogi branżowe  i opracowania konkursowe;
Normy, rozporządzenia i ustawy:
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakimi powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U.2015.1422 j.t. z  późn.zm.);

Laboratorium komputerowe :

Materiały ogólnodostępne online m.in.
Podręcznik online  AUTOCAD, REVIT ARCHITECTURE 
Podręcznik użytkownika ARCHICAD dostępny na stronie internetowej producenta:  https://helpcenter.graphisoft.com/user-guide-chapter/76124/

 

Literatura uzupełniająca

  1. Arnheim, R. (2016) Dynamika formy architektonicznej, Wydawnictwo Officyna;
  2. Ben van Berkel, Carolin Bos — Niepoprawni wizjonerzy, Warszawa, 2000;
  3. Gzell S.,(red.)  Architektura urbanistyka  nauka, Wyd. PWN, Warszawa 2019;
  4. Monestiroli  A., Osiem definicji architektury, (Otto definizioni di architettura) publikacja [w:] PRETEKST, Zeszyty Katedry Architektury Mieszkaniowej nr 1, Kraków, 2004, PK KAM Kraków;
  5. Juchimiuk J., Golański M., Jarzyna J., Floating prosumer habitats [w:]  Theory of habitat : the contemporary context, 2019. / ed. Z. Bać, Wrocław : Oficyna Wydaw. Politechniki Wrocławskiej, s. 223--233, ISBN: 9788374931144;
  6. Juchimiuk J., Eksperymentalne piękno. Habitaty aktywne energetycznie [w:] Habitaty : mój piękny habitat, 2016. / red. Z. Bać, Wrocław : Oficyna Wydaw. Politechniki Wrocławskiej, s. 272--286, ISBN: 9788374939690
  7. Prokopska A., Metodologia projektowania architektonicznego. Fazy wstępne procesu architektonicznego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2015;
  8. Palej A., Kształtowanie przestrzeni dla dzieci w miejskim środowisku mieszkaniowym, Kraków, 1991, Wyd. Politechniki Krakowskiej;
  9. Palej A., Schneider-Skalska G., Architektura od abc ... czyli jak rozumieć świat ,który nas otacza, Polska Akademia Nauk, Oddział w Krakowie, Kraków 2008;
  10. Rasmussen S., E., Odczuwanie architektury, Wyd. Murator, Warszawa 1999;
  11. Tatarkiewicz W., Historia estetyki, Warszawa 1962;
  12. Wejchert K.,  Elementy kompozycji urbanistycznej, Warszawa, 1984, Arkady;
  13. Yi-Fu Tuan Przestrzeń i miejsce Warszawa 1987;
  14. Aktualne magazyny architektoniczne, czasopisma branżowe, strony internetowe poświęcone krytyce architektonicznej.

 

Uwagi

Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.

Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.

Sala laboratoryjna powinna być wyposażona w programy do projektowania wskazane przez prowadzącego na początku semestru.


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Justyna Juchimiuk (ostatnia modyfikacja: 15-09-2021 15:31)