SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie architektoniczne I |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchP-PAI-S21 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Projekt | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 20 | 1,33 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
W zakresie wiedzy:
poznanie podstaw kształtowania przestrzeni architektonicznej w zakresie teorii jej elementów i cech oraz praktyki tworzenia nowej jakości przestrzeni, opanowanie wiedzy w zakresie teorii, zasad projektowania, warsztatu projektowego, interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego
W zakresie umiejętności:
rozwijanie umiejętności w zakresie korzystania z literatury polskiej i zagranicznej; doboru, oceny i studiów przykładów; umiejętność korzystania z warsztatu projektowego, w tym cyfrowych narządzi do projektowania architektonicznego, umiejętność oceny technicznych i pozatechnicznych problemów wpływu decyzji projektowych na środowisko materialne, niematerialne i człowieka
W zakresie kompetencji personalnych i społecznych:
kształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań architektonicznych, prezentowanie własnej idei i koncepcji projektowej, wyrażanie opinii dotyczących interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, uwrażliwienie na potrzebę współpracy ze specjalistami na wszystkich etapach cyklu projektowego
brak
Wykład:
PROJEKT A1 Podstawy projektowania architektonicznego (aranżacja przestrzeni)
Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotu "Teoria projektowania i ergonomia I" oraz "Projektowanie architektoniczno-budowlane I"
W części teoretycznej prowadzący objaśnia sposób realizacji projektów, zakres normalizacji prawnej oraz parametryzacji elementów z zakresu tematu, pokazuje przykłady zrealizowanych obiektów przestrzeni publicznych, studenci dyskutują jakie powinny być cechy przestrzeni publicznej w krajobrazie otwartym oraz miejskim w relacji do istniejących zasobów przyrodniczych i kulturowych. Omawiane są relacje zachodzące między człowiekiem a architekturą i między architekturą a środowiskiem ją otaczającym oraz potrzeby dostosowania architektury do ludzkich potrzeb i skali człowieka, wątki problemowe takie jak archetypy architektury, zaznaczenie miejsca, negatyw i pozytyw przestrzeni architektonicznej, i warsztat projektowy: faza twórcza projektu, zapis wizji, idei, tradycyjne techniki zapisu, zapisy rysunkowe mistrzów architektury, integracja zapisu tradycyjnego odręcznego z komputerowym, rysunek jako zapis twórczy architektury, grafika wizualizacji, komponowanie prezentacji.
PROJEKT A1 Podstawy projektowania architektonicznego (aranżacja przestrzeni )
W części projektowej studenci rozwiązują kolejno projekty cząstkowe w technice rysunku odręcznego, oraz modelu cyfrowego, oparte na ideowym, uniwersalnym i humanistycznym myśleniu koncepcyjnym (np. abstrakcyjna kompozycja przestrzenna, kompozycja w zadanym kontekście, najlepiej o cechach znaczeniowych, z zastosowaniem wybranych - lub wskazanych – cech kompozycji np. skala, symetria, rytm, proporcje, akcent, kontrast) a następnie przechodzą do aranżowania niewielkich wielofunkcyjnych przestrzeni w krajobrazie otwartym oraz publicznych przestrzeni miejskich z dominującą funkcją ruchu pieszego. Mogą to być elementy szlaków turystycznych, miejsc widokowych i miejsc do odpoczynku, place i targi miejskie, place zabaw i struktury przestrzenne, parklety, bulwary, plaże miejskie, dziedzińce wewnętrzne obiektów biurowych i handlowych, strefy wejściowe, atria, itp.
W części projektowej studenci rozwiązują koncepcyjne projekty cząstkowe w technice odręcznej, lub kolażu, oraz opracowują projekt końcowy PROJEKT A1 wybranego zadania projektowego w technice odręcznej oraz modelu cyfrowego lub mieszanej (kolaż). Wykonanie koncepcji w formie ideogramów, diagramów i makiet wraz z opisem teoretycznym problemu projektowego (część ideowa pracy).
Elementem programu jest wprowadzenie do projektów wody i zieleni. W programie przedmiotu przewiduje się krótkie wykłady eksperckie dopasowane do stopnia trudności zadań studentów I roku o tematyce projektowania terenów zielonych, rozwiązań instalacji wodnych takich jak fontanny, poidła, oświetlenia zewnętrznego, materiałów itd.
Studenci indywidualnie opracowują własne projekty. Podstawa zajęć to korekty indywidualne i grupowe. Studenci przedstawiają rozwiązania koncepcyjne oraz materiały pośrednie gromadzone w trakcie pracy w teczkach zajęciowych / plikach. Korekty indywidualne i grupowe dają możliwość wykazania błędów, kierunków poszukiwań lepszych rozwiązań na różnych płaszczyznach: formalnej, funkcjonalnej, technicznej.
20 godzin zajęć odbywa się w pracowni komputerowej, gdzie studenci na własnym projekcie uczą się technik graficznych i profesjonalnych programów architektonicznych przydatnych dla ideowego projektowania architektonicznego (CAD i BIM) (autocad, revit, archicad, sketch-up, inne). Podstawy pracy z programami do projektowania, przegląd programów, praca 2D i 3D, omówienie zasad i funkcji przydatnych do projektowania na poziomie projektu A1.
Metody podające: wykłady wprowadzające na zajęciach projektowych – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny (zdalny)
Metody poszukujące: zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Złożenie do oceny kompletnych opracowań cząstkowych i końcowego opracowania projektowego, składającego się z części rysunkowej i opisowej, sporządzonego zgodnie z wytycznymi prowadzącego.
Student zdobywa zaliczenie na podstawie zdanego kolokwium (wg skali ocen min. 3,0 – maks. 5,0) oraz obecności na wykładach i laboratoriach.
Wykłady: Oceną osiągniętych efektów kształcenia z wykładu jest zestawienie kryteriów na podstawie pozytywnej oceny z egzaminu wg skali ocen min. 3,0 (dst) i maks. 5,0 (bdb) oraz obecności.
Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach i wykładach, aktywność, kreatywność, zaangażowanie oraz systematyczność.
Portale internetowe, katalogi branżowe i opracowania konkursowe;
Normy, rozporządzenia i ustawy:
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakimi powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U.2015.1422 j.t. z późn.zm.);
Laboratorium komputerowe :
Materiały ogólnodostępne online m.in.
Podręcznik online AUTOCAD, REVIT ARCHITECTURE
Podręcznik użytkownika ARCHICAD dostępny na stronie internetowej producenta: https://helpcenter.graphisoft.com/user-guide-chapter/76124/
Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.
Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.
Sala laboratoryjna powinna być wyposażona w programy do projektowania wskazane przez prowadzącego na początku semestru.
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Justyna Juchimiuk (ostatnia modyfikacja: 15-09-2021 15:31)