W zakresie wiedzy:
zdobycie wiedzy na temat teoretycznych podstaw projektowania architektonicznego oraz interdyscyplinarnych problemów architektury
W zakresie umiejętności:
umiejętność gromadzenia, selekcji i analizy materiałów, danych technicznych i materiałowych,, literatury, i dokumentów w procesie projektowania architektonicznego
W zakresie kompetencji personalnych i społecznych:
współpraca z otoczeniem, wrażliwość na użytkownika i zaspokajanie jego potrzeb psychofizycznych
Wymagania wstępne
brak wymagań
Zakres tematyczny
Przedmiot stanowi bazę teoretyczną dla przedmiotu Projektowanie architektoniczne II
Teoria architektury na tle antropologii, filozofii kultury, socjologii, psychologii. Zagadnienia związane z kompozycją i budowy form, funkcji i konstrukcji architektonicznej oraz podstawowe teoretyczne zagadnienia projektowania architektonicznego, normy projektowe i standardy rysunkowe, warunki techniczne, wymiarowanie, skalowanie, oznaczenia na rysunkach, antropometria i tematyka związana z ergonomią i czynnikami ludzkimi w architekturze, relacje pomiędzy człowiekiem, obiektami budowlanymi i elementami natury.
Zagadnienia związane z powstawaniem projektu - podstawy: a) konwencjonalny zestaw rysunków jako forma komunikacji architekta z odbiorcą, b) model i wizualizacja - formy komunikacji architekta z odbiorcą, c) model cyfrowy. Omówienie wykonywania inwentaryzacji budowlanej sposobu pomiaru i zapisu graficznego, zasady programowania i określania grupy odbiorców, Universal Design - projektowanie uniwersalne, percepcja i doświadczanie architektury, hierarchizacja potrzeb człowieka a hierarchizacja i układ stref przestrzennych, teoria A. Maslowa i inne. Architektura (nie)dostępna? czyli jak nie projektować. Diagramy dostępności i mapy barier architektonicznych.
Metody kształcenia
Metody podające:
przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.
Metody poszukujące:
zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Student zdobywa zaliczenie na podstawie kolokwium (wg skali ocen min. 3,0 – maks. 5,0) oraz obecności .
Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, kreatywność, zaangażowanie oraz systematyczność.
Literatura podstawowa
Alexander C. i in.: A Pattern Language. Towns. Buildings. Construction. Nowy Jork 1977;
Bańka A., Społeczna psychologia środowiska, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2002;
Baranowski A., Projektowanie zrównoważone w architekturze. Wydaw. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 1998;
Basista A., Kompozycja dzieła architektury, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2006;
Basista A., Nowakowski A., Jak czytać architekturę, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2012;
Gehl J., Miasto dla ludzi, Wyd. RAM, Kraków 2014;
Gedliczka, A., Atlas miar człowieka. Dane do projektowania i oceny ergonomicznej. Warszawa: CIOP, 2001;
Grandjean Etienne: Ergonomia mieszkania aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu, Arkady, Warszawa 1978;
Hertzberger Herman: Space and the Architect, 010 Publishers, Rotterdam 2000;
Hertzberger Herman: Lessons for students in architecture, 010 Publishers, Rotterdam 2005;
Krier Rob: Elements of architecture, Academy Edition, London 1992;
Kuryłowicz, E., Johnni, P., Thuresson, C. Projektowanie uniwersalne: Sztokholm miasto dla wszystkich.
Warszawa: Integracja. ISBN 8389681013, 2005;
Prokopska A., Metodologia projektowania architektonicznego. Fazy wstępne procesu architektonicznego. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2015
Panero, J. and M. Zelnik, Human dimension & interior space : a source book of design reference standards. 1979, New York: Whitney Library of Design. 320 p.
Mazur R., Proporcje. Jedność przeciwieństw w architekturze, PWN 2019;
Nowak, E. Atlas antropometryczny populacji polskiej: dane do projektowania. Warszawa: Instytut
Wzornictwa Przemysłowego. ISBN 8390935813, 2000;
Strzemiński W., Teoria widzenia, Muzeum sztuki w Łodzi, 2016;
Wejchert Kazimierz: Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa 1984;
Wysocki, M., Projektowanie otoczenia dla osób niewidomych: pozawzrokowa percepcja przestrzeni.
Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. ISBN 9788373483415, 2010;
Złowodzki, M., O ergonomii i architekturze. Kraków: Politechnika Krakowska, 2008;
Żórawski J., O budowie formy architektonicznej, Warszawa 1973;
Literatura uzupełniająca
Arnheim, R. (2016) Dynamika formy architektonicznej, Wydawnictwo Officyna;
Ben van Berkel, Carolin Bos — Niepoprawni wizjonerzy, Warszawa, 2000;
Gzell S.,(red.) Architektura urbanistyka nauka, Wyd. PWN, Warszawa 2019;
Norberg-Schulz Ch., Bycie, przestrzeń, architektura, Biblioteka Architekta, Warszawa 2000;
Monestiroli A., Osiem definicji architektury, (Otto definizioni di architettura) publikacja [w:] PRETEKST, Zeszyty Katedry Architektury Mieszkaniowej nr 1, Kraków, 2004, PK KAM Kraków;
Prokopska A., Metodologia projektowania architektonicznego. Fazy wstępne procesu architektonicznego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2015;
Palej A., Schneider-Skalska G., Architektura od abc ... czyli jak rozumieć świat, który nas otacza, Polska Akademia Nauk, Oddział w Krakowie, Kraków 2008;
Rasmussen S., E., Odczuwanie architektury, Wyd. Murator, Warszawa 1999;
Tatarkiewicz W., Historia estetyki, Warszawa 1962;
Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Warszawa, 1984, Arkady;
Yi-Fu Tuan Przestrzeń i miejsce Warszawa 1987;
Aktualne magazyny architektoniczne, czasopisma branżowe, strony internetowe poświęcone krytyce architektonicznej.
Czasopisma branżowe (wydania bieżące i archiwalne) :
Architektura i Biznes, wyd. RAM;
Architektura, wyd. Murator;
Detail, wyd. Institüt fur internationale Architektur-Dokumentation GmbH, München;
L'architectur d'aujord'hui, wyd. Jean Michel-Place;
Architectural Design, wyd. John Wiley & Sons;
A10 - new European architecture”;
Architectural Design, itd.
Uwagi
Sala laboratoryjna z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych w programy do projektowania wskazane przez prowadzącego na początku semestru.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 11:53)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.