SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pracownia plastyczna IV - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pracownia plastyczna IV
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchP-PPIV-S21
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Małgorzata Czerniawska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Kształcenie wrażliwości oraz wyobraźni plastycznej, czerpiącej z wiedzy o budowie formy, postrzeganiu i psychologii barwy.

Pobudzanie oraz rozwijanie umiejętności kreowania formy, jako wizualnej metafory kształtu oraz jego dynamiki.

Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności subiektywnego myślenia wizualnego oraz indywidualnej stylistyki i ekspresji artystycznej.

Kształtowanie postrzegania strukturalnego jako najbardziej podstawowego doświadczenia wizualnego. 

Pogłębienie wiedzy na temat problemów i zadań sztuki w architekturze oraz umiejętności prezentacji własnych koncepcji plastycznych zintegrowanych z formą architektoniczną.

Kształcenie postawy twórczej oraz pojmowania architektury jako dziedziny sztuki, mającej wiodącą rolę w edukacji społecznej.

Wymagania wstępne

brak wymagań

Zakres tematyczny

Zapoznanie z różnymi technikami malarskimi na przykładzie prac wybitnych twórców.

Pobudzanie wrażliwości kolorystycznej, wyobraźni przestrzennej i kompozycyjnej, czerpiącej z wiedzy o budowie formy i teorii koloru (cech wyrazowych barwy oraz elementów psychologii barwy).

Kształcenie twórczego myślenia oraz kreatywności w prezentowaniu własnej interpretacji kompozycji ustawionej w pracowni, czy plenerowych szkiców malarskich.

Rozwijanie umiejętności posługiwania się malarstwem, jako środkiem artystycznego wyrazu, aby - w oparciu o znajomość kompozycji, budowy formy i przestrzeni - oddać dynamikę, charakter i klimat danego obiektu, poprzez wykorzystanie zmysłowego i emocjonalnego oddziaływania koloru oraz materii malarskiej.

Pobudzanie oraz rozwijanie wrażliwości na fakturę, kolor, formę i światło - zarówno w oparciu o studia z natury - jak i kompozycje abstrakcyjne wykreowane z wyobraźni..

Wykształcenie umiejętności posługiwania się różnymi technikami malarskimi - w zależności od sytuacji, np. lekki szkic koncepcyjny (akwarela), czy budowanie nastroju przy pomocy barw i faktur (tempera, gwasz, akryl).

Rozwijanie umiejętności interpretacji na płaszczyźnie zarówno kolorystycznej koncepcji architektury, jak i budowania kompozycji plastycznych zintegrowanych z formą architektoniczną.

Zdobycie umiejętności definiowania wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami pracy artystycznej, a także świadomości istnienia związku pomiędzy rodzajem ekspresji artystycznej, a niesionym przez dzieło komunikatem.

Metody kształcenia

obserwacja, analiza, interpretacja, studium z natury, szkice w plenerze, szkice koncepcyjne,

rozwiązywanie problemów kompozycyjnych samodzielne lub wspólnie z prowadzącym,

kreowanie własnych koncepcji plastycznych na podstawie ogólnych wytycznych,

indywidualne poszukiwanie form artystycznego wyrazu - fotografia, grafika komputerowa,

podsumowanie wyników oraz dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

obecność na zajęciach (min. 80%)

zaliczenie wszystkich ćwiczeń

przystąpienie do przeglądu końcowego

oddanie oryginałów wszystkich prac

ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych z zadań cząstkowych oraz aktywności na zajęciach

Literatura podstawowa

Rzepińska M. Historia koloru, Arkady, Warszawa, 2009

Rzepińska M, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław, 1979

Radajewski A. Żywa sztuka współczesności, Ossolineum, Wrocław, 1982

Eco U. Historia Piękna, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2005

Czapski J. Patrząc, Wydawnictwo Znak, Kraków, 2016

Hornung D. Kolor, Wydawnictwo Universitas, Kraków, 2009

Kandyński W. O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, 1996 

Goethe J. W. Wybór pism estetycznych.(rozdział: Nauka o barwie, ss. 289-324), wyb. i opr. Namowicz T. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1981

Gombrich E. H. Sztuka i złudzenie. PIW, Warszawa, 1981

Gregory R.L. Oko i mózg. Psychologia widzenia. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1971

Hochberg E. Percepcja. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1970

Hollingsworth M. Sztuka w dziejach człowieka, Arkady, Warszawa, 2006

Kandyński W. Punkt i linia a płaszczyzna, Wydawnictwo Oficyna, Łódź, 2019

Gajewski P. Zapisy myśli o przestrzeni, Politechnika Krakowska, 2001

Literatura uzupełniająca

Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik

Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik

Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 12:39)