SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pracownia plastyczna V |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchP-PPV-S21 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Kształcenie wrażliwości oraz wyobraźni plastycznej, czerpiącej z wiedzy o budowie formy, postrzeganiu i psychologii barwy.
Pobudzanie oraz rozwijanie umiejętności kreowania formy, jako wizualnej metafory kształtu oraz jego dynamiki.
Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności subiektywnego myślenia wizualnego oraz indywidualnej stylistyki i ekspresji artystycznej.
Kształtowanie postrzegania strukturalnego jako najbardziej podstawowego doświadczenia wizualnego.
Pogłębienie wiedzy na temat problemów i zadań sztuki w architekturze oraz umiejętności prezentacji własnych koncepcji plastycznych zintegrowanych z formą architektoniczną.
Kształcenie postawy twórczej oraz pojmowania architektury jako dziedziny sztuki, mającej wiodącą rolę w edukacji społecznej.
brak wymagań
Zapoznanie się z grafiką użytkową jako dziedziną sztuk plastycznych, związaną z identyfikacją wizualną (plakat, logo, wizytówka, tablica informacyjna, reklama prasowa, baner internetowy) oraz ogólnym podziałem technik graficznych (druk wklęsły, wypukły, płaski, sitowy), a także wybranych technik druku wypukłego (drzeworyt, linoryt, gipsoryt, metaloryt).
Przybliżenie pojęć takich jak: punkt, linia, płaszczyzna, kształt, forma, światło, kolor, faktura, kontrast, symetria, asymetria w kontekście podstawowych zasad projektowania graficznego.
Zdobycie podstawowych umiejętności w dziedzinie grafiki użytkowej w celu tworzenia prostych projektów graficznych oraz zrealizowania własnej koncepcji plastycznej, np. zaprojektowanie własnego logotypu czy wizytówki.
Kształcenie umiejętności prawidłowej interpretacji pojedynczej formy oraz układu form - tworzących plastyczną kompozycję na płaszczyźnie - i zastosowania tej umiejętności do zaprojektowania graficznego układu drukowanego tekstu (typografia).
Pogłębianie umiejętności tworzenia kompozycji plastycznej - zintegrowanej z formą architektoniczną - z wykorzystaniem drukowanego tekstu .
Zdobycie podstawowych umiejętności posługiwania się komunikatywnym przekazem wizualnym - syntetyczny rysunek, graficzna lub multimedialna notatka - posiadającym istotny i znaczący przekaz merytoryczny.
Zdobycie podstawowych umiejętności kompozycyjnych, dotyczących rozwiązań plastycznych plansz i rysunków, a także - konkursowych, dyplomowych, inwestorskich - koncepcji architektonicznych.
Kształcenie twórczego myślenia oraz kreatywności - również pod kątem opracowania własnego portfolio architektonicznego.
Program zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotu: Projektowanie architektoniczne V.
obserwacja, analiza, interpretacja, szkice koncepcyjne,
rozwiązywanie problemów kompozycyjnych samodzielne lub wspólnie z prowadzącym,
kreowanie własnych koncepcji plastycznych na podstawie ogólnych wytycznych,
indywidualne poszukiwanie form artystycznego wyrazu - fotografia, grafika komputerowa,
podsumowanie wyników oraz dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
obecność na zajęciach (min. 80%)
zaliczenie wszystkich ćwiczeń
przystąpienie do przeglądu końcowego
oddanie oryginałów wszystkich prac
ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych z zadań cząstkowych oraz aktywności na zajęciach
Frutiger A. Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo Do, Wydawnictwo Optima, Warszawa 2003
Kandyński W. Punkt i linia a płaszczyzna, Wydawnictwo Oficyna, Łódź 2019
Gajewski P. Zapisy myśli o przestrzeni, Politechnika Krakowska, 2001
Jordi C., Clara O. Techniki Graficzne, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2004
J. Gernsheimer, Ponadczasowe logo, Helion 2013
M. Bóbr, Mistrzowie Grafiki Europejskiej, KAW, Warszawa 2000
Grafika Warsztatowa. Podręcznik Technik Graficznych, opracowanie zbiorowe, MJM grafika, Poznań 2006
G. Walker, Podręcznik drzeworytnika. Techniki druku wypukłego, narzędzia, materiały, tajniki warsztatu, bauer-weltbild media, 2009
Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik
Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik
Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 12:44)