SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pracownia plastyczna VII |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchP-PPVII-S21 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Kształcenie wrażliwości oraz wyobraźni plastycznej, czerpiącej z wiedzy o budowie formy, postrzeganiu i psychologii barwy.
Pobudzanie oraz rozwijanie umiejętności kreowania formy, jako wizualnej metafory kształtu oraz jego dynamiki.
Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności subiektywnego myślenia wizualnego oraz indywidualnej stylistyki i ekspresji artystycznej.
Kształtowanie postrzegania strukturalnego jako najbardziej podstawowego doświadczenia wizualnego.
Pogłębienie wiedzy na temat problemów i zadań sztuki w architekturze oraz umiejętności prezentacji własnych koncepcji plastycznych zintegrowanych z formą architektoniczną.
Kształcenie postawy twórczej oraz pojmowania architektury jako dziedziny sztuki, mającej wiodącą rolę w edukacji społecznej.
brak
Pobudzanie oraz kształtowanie wrażliwości na kolor, formę i światło - zarówno w oparciu o studia z natury - jak i kreowanie abstrakcyjnych form z wyobraźni.
Kształcenie umiejętności tworzenia plastycznych kompozycji zintegrowanych z formą architektoniczną.
Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności posługiwania się różnymi technikami plastycznymi - syntetyczny szkic koncepcyjny, szkic malarski, rysunek lawowany, rysunek linearny, światłocieniowe studium z natury, fotografia, grafika komputerowa - jako środkami artystycznego wyrazu, w oparciu o znajomość kompozycji i perspektywy oraz budowy formy i kreowania przestrzeni.
Rozwijanie umiejętności stosowania zasad projektowania graficznego oraz prawidłowej interpretacji pojedynczej formy, a także układu wielu form - do tworzenia kompozycji na płaszczyźnie - zarówno w projektowaniu graficznego układu drukowanego tekstu, jak i kompozycji planszy projektowej.
Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności posługiwania się komunikatywnym przekazem wizualnym - syntetyczny rysunek, animacja, film, graficzna lub multimedialna notatka - posiadającym istotny i znaczący przekaz merytoryczny.
Kształcenie twórczego myślenia oraz kreatywności - również pod kątem opracowania własnego portfolio architektonicznego.
Rozwijanie umiejętności kompozycyjnych z uwzględnieniem poszukiwań indywidualnych rozwiązań plastycznych plansz i rysunków, a także - konkursowych, dyplomowych, inwestorskich - koncepcji architektonicznych.
Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotu: Projektowanie Architektoniczne VII.
obserwacja, analiza, interpretacja, szkice koncepcyjne,
rozwiązywanie problemów kompozycyjnych samodzielne lub wspólnie z prowadzącym,
kreowanie własnych koncepcji plastycznych na podstawie ogólnych wytycznych,
indywidualne poszukiwanie form artystycznego wyrazu - fotografia, grafika komputerowa,
podsumowanie wyników oraz dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
obecność na zajęciach (min. 80%)
zaliczenie wszystkich ćwiczeń
przystąpienie do przeglądu końcowego
oddanie oryginałów wszystkich prac
ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych z zadań cząstkowych oraz aktywności na zajęciach
Rzepińska M. Historia koloru, Arkady, Warszawa, 2009
Rzepińska M, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław, 1979
Radajewski A. Żywa sztuka współczesności, Ossolineum, Wrocław, 1982
Eco U. Historia Piękna, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2005
Czapski J. Patrząc, Wydawnictwo Znak, Kraków, 2016
Hornung D. Kolor, Wydawnictwo Universitas, Kraków, 2009
Kandyński W. O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, 1996
Goethe J. W. Wybór pism estetycznych.(rozdział: Nauka o barwie, ss. 289-324), wyb. i opr. Namowicz T. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1981
Gombrich E. H. Sztuka i złudzenie. PIW, Warszawa, 1981
Gregory R.L. Oko i mózg. Psychologia widzenia. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1971
Hochberg E. Percepcja. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1970
Hollingsworth M. Sztuka w dziejach człowieka, Arkady, Warszawa, 2006
Kandyński W. Punkt i linia a płaszczyzna, Wydawnictwo Oficyna, Łódź, 2019
Gajewski P. Zapisy myśli o przestrzeni, Politechnika Krakowska, 2001
Gill R. Zasady rysunku realistycznego, Wydawnictwo Galaktyka, Łódź, 1997
Peichl G. Back to the Pen. Back to the Pencil, Anton Pustet, Salzburg, 2003
Misiągiewicz M. O prezentacji idei architektonicznej, Politechnika Krakowska, 1999
Le Corbusier, Selected Drawings, London, 0, Rizzoli; 1st UK edition
Białkiewicz A. Rola rysunku w warsztacie architekta, Politechnika Krakowska, 2004
Frutiger A. Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo Do, Wydawnictwo Optima, Warszawa, 2003
Jordi C., Clara O. Techniki Graficzne, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2004
J. Gernsheimer, Ponadczasowe logo, Helion, 2013
M. Bóbr, Mistrzowie Grafiki Europejskiej, KAW, Warszawa, 2000
Grafika Warsztatowa. Podręcznik Technik Graficznych, opracowanie zbiorowe, MJM grafika, Poznań, 2006
G. Walker, Podręcznik drzeworytnika. Techniki druku wypukłego, narzędzia, materiały, tajniki warsztatu, bauer-weltbild media, 2009
Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik
Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik
Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 13:35)