SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie konkursowe II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie konkursowe II
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchD-PKII-S21
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. arch. Alicja Maciejko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Projekt 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

w zakresie wiedzy

opanowanie wiedzy w zakresie zasad ideowego i konkursowego aspektów projektowania architektonicznego

w zakresie umiejętności

rozwijanie umiejętności w zakresie kreatywnego i innowacyjnego wykorzystania potencjału twórczego architekta do rozwiązywania problemów i wyzwań współczesnego świata

umiejętność oceny technicznych i pozatechnicznych problemów wpływu decyzji projektowych na środowisko materialne, niematerialne i człowieka

w zakresie kompetencji personalnych i społecznych

prezentowanie własnej idei i koncepcji projektowej, wyrażanie opinii dotyczących interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

PROJEKT K2 projekty konkursowe do wyboru spośród aktualnych konkursów architektonicznych w randze krajowej i międzynarodowej

Prowadzący objaśnia sposób organizacji, rodzaje i  formy konkursów architektonicznych, pokazuje przykłady prac konkursowych z całego świata i z Polski, studenci dyskutują czym charakteryzują się zwycięskie prace konkursowe. Następuje omówienie wybranego konkursu projektowego, analiza regulaminu, oraz zapoznanie się z materiałami konkursowymi.

Elementem programu jest formułowanie i obrona własnych idei projektowych w sposób jasny i rzeczowy, przyjmowanie konstruktywnej krytyki oraz dyskusja. W programie przedmiotu przewiduje się zajęcia w formie cotygodniowej prezentacji projektu przed innymi uczestnikami zajęć.

Treści :

Architektura kosmiczna jako przykład samowystarczalnej jednostki: krótka historia jednostek  orbitalnych (np. bazy polarne, Apollo, MIR, Salut), współczesne realizacje, symulacje, misje (np. ISS, Shenzhou, Tiangong, Biosphere 2, MELiSSA, Moon Palace 1, HI-SEAS, Mars 500, MDRS, Lunares),transport (optymalizacja wagi), wykorzystanie miejscowych surowców (ISRU, Regolith), innowacyjne technologie materiałowe (Glass Fiber Reinfored Sulfur Concrete, Mycelium, Water Walls) i wznoszenia habitatu (3D printing, magnetic assemble, myco-architecture), konstrukcja (stałe, składane, dmuchane - przykłady), systemy podtrzymywania życia (LSS, BLSS, CELSS, ), systemy ochronne (LPS), systemy gospodarowania odpadami, projektowanie antropocentryczne,

Obiekty hybrydowe: Farma miejska w centrum dużego miasta, na terenach zdegradowanych, w środowiskach ekstremalnych miasta: woda, w podziemiach, itp. Identyfikacja problemów projektowych: przestrzennych, infrastrukturalnych, społecznych i technologicznych.

Definicja pojęcia architektura hybrydowa – megastruktura – przykłady. Definicja agrourbanistyki – przykłady. megastruktury biurowo-mieszkalne – przykłady, megastruktury produkcyjno-usługowe / farmy wertykalne – przykłady

Przykłady technologii upraw i hodowli zwierząt dla farm wertykalnych i warunki środowiska w przestrzeniach farm wertykalnych.

Przykłady technologii pracy w przestrzeniach co-workingowych.

 

W części projektowej studenci opracowują w zespołach maksymalnie dwuosobowych ideowy projekt konkursowy zgodny z regulaminem i zakresem wybranego konkursu projektowego w technice dowolnej, umiejętnie wykorzystując poznane na poprzednich etapach edukacji techniki graficzne i cyfrowe do czytelnego i komunikatywnego zaprezentowania własnych idei.

Metody kształcenia

metody podające

Wykłady wprowadzające na zajęciach projektowych – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.

metody poszukujące

Zajęcia projektowe - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Złożenie do oceny kompletnych opracowań cząstkowych i końcowego opracowania projektowego, składającego się z części rysunkowej i opisowej, sporządzonego zgodnie z wytycznymi prowadzącego.

Literatura podstawowa

Proctor, T., Twórcze rozwiązywanie problemów, Gdańsk 2002.

Spiller, N., Visionary Architecture: Blueprints of the Modern Imagination, London 2006.

Andrzej Gajewski TRIZ – inwentyczna metoda rozwiązywania problemów, Katedra Metrologii i Analizy Instrumentalnej Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, ISSN 1898-6447 Zesz. Nauk. UEK, 2013; 924: 7–19, https://zeszyty-naukowe.uek.krakow.pl/article/viewFile/679/491

Eco, U., Dzieło otwarte: Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, Warszawa 1994.

Gelb, M.J., Myśleć jak Leonardo da Vinci: Siedem kroków do genialności na co dzień, Poznań 1999.

Spiller, N. Visionary Architecture, Blueprints of the Modern Imagination, London 2006.

Spiller, N. Digital Architecture Now, London 2008.

Toffler, A. i H., Budowa nowej cywilizacji, Warszawa 1996.

Uwarunkowania kulturowe architektury wobec przemian cywilizacyjnych końca XX wieku, Winskowski, P. (red.), Kraków, Warszawa 2001.

Attali, J., Krótka historia przyszłości, Warszawa 2006.

Baudrillard, J., Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Warszawa 2006.

Bauman, Z., Nowoczesność i zagłada, Kraków 2012.

Graham, W., Miasta wyśnione – siedem wizji urbanistycznych, które kształtują nasz świat, Kraków 2016.

Literatura uzupełniająca

Palej, A., Miasta cywilizacji informacyjnej. Poszukiwanie równowagi pomiędzy światem fizycznym a światem wirtualnym, Kraków 2003.

Toffler, A., Szok przyszłości, Poznań 1998.

Hauplik-Meusburger, S., Bannova, O., Space Architekcture Educatios for Engineers and Architects, Basel 2016.

Meusner, P., Moon. Architectural Guide, Berlin 2019.

Leach, N., Space Architecture: The New Frontiers for Design Research, Hoboken 2014.

Sherwood, B., Howe, A.S., Out of This World: The New Field of Space Architecture, Reston 2009.

Bayley, G.E., Vertical Farming, Wilmington, Delavere 1915.

https://archive.org/details/cu31924000349328

Banham, R., Megastructure: Urban Future of the Recent Past, New York 1976.

Benke, K., Tomkins, B., Future Food-Production Systems: Vertical Farming and Controlled-Environment Agriculture, “Sustainability: Science, Practice and Policy”, 2017, t.13, nr 1, s. 13-26. doi:10.1080/15487733.2017.1394054.

Birkby, J., Vertical Farming. A program of the National Center for Appropriate Technology 2016.

DDS& partners, Competition: The Youth Village Farm LAB and Milan Expo Horizontal Farm, Milan, Milano 2016.

https://aasarchitecture.com/2016/06/youth-village-farm-labmilan-expo-horizontal-farm-competition-dds-parteners.html

Uwagi

Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.

Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 11:58)